لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۰

'میانجی‌ها از پیشرفت در حل تنش‌ها میان عبدالله و غنی سخن گفته اند'


آرشیف
آرشیف

شماری از چهره‌های میانجی برای حل تنش‌های سیاسی عبدالله عبدالله و اشرف غنی می‌گویند در نشست دیشب عبدالله عبدالله با چهره‌های میانجی پیشرفت‌هایی به وجود آمده است.

در اوج نگرانی‌ها از ناروشن بودن سرنوشت مذاکرات صلح، تنش‌های سیاسی چالش دیگری که حالا گریبانگیر افغانستان است.

عبدرب الرسول سیاف از رهبران جهادی، حامد کرزی رئیس جمهور پیشین، محمد یونس قانونی و محمد کریم خلیلی از چهره‌هایی هستند که می‌کوشند به تنش‌ها میان عبدالله عبدالله و اشرف غنی پایان دهند.

محمد کریم خرم رئیس دفتر حامد کرزی به رادیو آزادی می‌گوید که نتیجه نشست دیشب عبدالله عبدالله با آقای کرزی بهتر از گذشته بوده و آنچه در این نشست مطرح شده امیدوار کننده است؛ اما جزئیات بیشتر در این باره نمی‌دهد.

به گفته آقای خرم یکی از خواست‌های عبدالله عبدالله در این دیدار روی توافق سیاسی و ایجاد شورای عالی مصالحه بوده است.

آقای خرم گفت: "نتیجه نشست دیشب بهتر بوده است، چیزی که دیشب گفته شده امیدوار کننده بوده و نسبتاً پیشرفت صورت گرفته است. خواست داکتر عبدالله چنان که خودشان هم گفتند این نیست که هرچه زودتر قانون اساسی تغییر کند خواست ایشان ایجاد تفاهم و توافق سیاسی است. اگر دو طرف به تفاهم نرسند پیامد آن برای کشور بسیار بد خواهد بود."

درکنار ناروشن بودن سرنوشت گفت‌وگوهای صلح و گسترش ویروس کرونا حالا یکی از نگرانی‌ها هم تنش‌های دو رقیب سیاسی برسر چگونگی تشکیل حکومت است.

اکنون امید میثم معاون سخنگوی عبدالله عبدالله به رادیو آزادی می‌گوید: "فرصت را فراهم کردیم که گفت‌و‌گوها ادامه یابد راه حل سیاسی برای بحران پیدا شود بزرگان تلاش‌ها را افزایش داده اند امید داریم که روی میکانیزمی که در چارچوب منافع ملی و مصلحت کلان باشد و آرای شفاف و واقعی مردم در آن رعایت شود و به نتیجه برسیم و نگرانی‌ها که از بحران و تنش‌های سیاسی به میان آمده مرفوع شود."

میثم معاون سخنگوی عبدالله عبدالله
میثم معاون سخنگوی عبدالله عبدالله

با این همه، ریاست جمهوری می‌گوید که چهره‌های میانجی مانند عبدرب الرسول سیاف، حامد کرزی با محمداشرف غنی دیدار نداشته اند.

وحید عمر مشاور ارشد رئیس جمهور درباره این‌که سرانجام نتایج دیدارها چه بوده است گفت که بحث‌ها در این باره ادامه دارند اما برای حکومت چگونه‌گی جلوگیری از گسترش ویروس کرونا اولویت دارد.

وحید عمر مشاور ارشد رئیس جمهور
وحید عمر مشاور ارشد رئیس جمهور

آقای عمر افزود: "من بسیار کشمکش نمی‌بینم، کسانی در جایی و کسانی هم درجای دیگری باهم می‌بینند رئیس صاحب هم با کسانی می‌بیند و صحبت می‌کنند، کشمکش که آن را بحران بنامم نمی‌بینم؛ اما طبعتاً تلاش هرسو وجود دارد که اگر شود تمام سیاسیون متوجه مسئولیت‌های خود شوند تا کنون محترمین که شما گفتید با رئیس صاحب ندیده اند."

پس از آنکه کمیسیون مستقل انتخابات محمداشرف غنی را برنده انتخابات اعلام کرد، عبدالله عبدالله این نتایج را نپذیرفت و خود را برنده این انتخابات اعلام کرد.

در اوج این تنش‌ها، سفر وزیرخارجه امریکا پس از دیدار با این دو رقیب سیاسی بی‌نتیجه پایان یافت. امریکا از کاهش یک میلیارد دالری در کمک‌هایش به‌کابل خبر داد.

در حالی که عبدالله عبدالله روز گذشته از پیامدهای ناگوار قطع این کمک‌ها هشدارداد و از تلاش‌هایش برای تفاهم سیاسی و رد آن از سوی آقای غنی سخن گفت. رئیس جمهور غنی نیز گفته است که داکتر عبدالله خواهان تغییر یک شبه در قانون اساسی است. چیزی که به گفته‌ی او قابل پذیرش نیست.

XS
SM
MD
LG