لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۰

نماز جمعه و جماعت در ولایت بامیان تعطیل شد


ارشیف، نمای از شهر بامیان
ارشیف، نمای از شهر بامیان

برای پیش‌گیری از شیوع ویروس کرونا برگزاری نماز جمعه و جماعت در بامیان تعطیل شد.

دفتر والی بامیان اعلام کرده که این تصمیم در جلسه‌ای با حضور شماری از مقام‌های محلی و علما به سرپرستی اداره ارشاد، برای پیش‌گیری از شیوع بیماری ویروس کرونا و توصیه‌های وزارت صحت، اتخاذ شده‌است.

عتیق‌الله عتیق، معاون والی بامیان روز دوشنبه (۱۱ حمل) به رادیو آزادی گفت که برگزاری همایش‌های غیر ضروری هم در این ولایت ممنوع شده‌است: "فیصله شده که از دیدگاه علمای اهل تشیع خوف ابتلا به ویروس کرونا عذر شرعی پنداشته می‌شود. عذر شرعی باعث می‌شود که نماز جمعه و جماعت از انسان ساقط شود. از این خاطر فیصله کردند تا وقتی‌که خطر شیوع ویروس کرونا زیاد است، مردم از تجمعات در مساجد و دیگر جاها خودداری کنند."

منطقه تفریحی بند امیر بامیان که قبل ازین شماری زیادی در این محل تجمع می‌کردند.
منطقه تفریحی بند امیر بامیان که قبل ازین شماری زیادی در این محل تجمع می‌کردند.

با این حال، نصرالله بلاغی، مدیر عمومی مساجد ولایت بامیان روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت در برگزاری نماز جمعه و جماعت محدودیت‌هایی وضع شده، اما بدون دستور وزارت حج و اوقاف، "به هیچ‌وجه تعطیل نمی‌شود."

او گفت: "ما محدودیت‌ها را وضع کردیم، آنچه را که دستورات وزارت صحت است، رعایت می‌کنیم. برای مردم همه روزه توصیه می‌شود کسانی‌که مریض است، پیر است نیاید به مسجد بیایند، اما به کلی وزارت تعطیل گذاشتن‌اش را نگفته. تا هنوز هیچ ولایتی این کار را نکرده. بامیان هم این برنامه را ‌ندارد."

از سوی دیگر، مقام‌های محلی بامیان از سرمایه‌داران این ولایت خواسته‌اند که برای مقابله با بیماری همه‌گیر ویروس کرونا، همکاری کنند. این مقام‌ها انتظار دارند که آن‌ها در تهیه مواد خوراکی و ضد عفونی کردن اماکن عمومی، سهم بگیرند.

ارشیف، خواست کمک به افراد بی‌بضاعت از سوی مردم و مقام‌های بامیان.
ارشیف، خواست کمک به افراد بی‌بضاعت از سوی مردم و مقام‌های بامیان.

عتیق‌الله عزیزی تاجر بامیانی به رادیو آزادی گفت: "من دیروز پیش شهردار بامیان رفتم. به‌خاطر همین مشکلی‌که برای تمام مردم دنیا و افغانستان پیش آمده. به عنوان یک کاسب بامیانی گفتم می‌توانم چکار کنم‌؟ کمیته پیش‌گیری از ویروس کرونا پیشنهاد کرد که بازار بامیان را ضد عفونی کنم. حالا از نظر طبی مواد را آن‌ها انتخاب کنند، من مواد را خریداری می‌کنم."

تا حال هیچ موردی از ابتلا به بیماری ویروس کرونا در بامیان گزارش نشده، اما با توجه به بازگشت مهاجران از ایران به این ولایت، سطح نگرانی‌ از شیوع این بیماری در بامیان بالا است.

XS
SM
MD
LG