لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۰

وزارت دفاع افغانستان: نبرد سنگین در ۶ ولایت ادامه دارد


آرشیف، نیروهای افغان در جنگ با شورشیان گروه طالبان مسلح در ولایت ننگرهار.
آرشیف، نیروهای افغان در جنگ با شورشیان گروه طالبان مسلح در ولایت ننگرهار.

شدت حملات گروه طالبان در برابر نیروهای افغان، آن هم زمانی که این نیروها در حالت دفاعی فعال قرار دارند.

این گروه در حالی برای رهایی ۵ هزار زندانی خود به کابل نمایندگان خود را می‌فرستد که حملات جنگجویان آن در بخش هایی از کشور شدت یافته است.

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید هم اکنون در شش ولایت نبرد سنگین میان نیروهای ارتش و طالبان ادامه دارند.

فواد امان معاون سخنگوی این وزارت امروز سه‌شنبه (۱۲ حمل) در گفت‌وگو با رادیو آزادی پذیرفت که در این نبردها به نیروهای امنیتی تلفات وارد شده است اما کشته شدن طالبان را دو برابر تلفات نیروهای افغان خواند.

او گفت: "در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰ تن از نیروهای ما متأسفانه در جنگ با این گروه جان باخته و ۲۲ تن این نیروها زخم برداشته اند. در حالی که در این حملات به طالبان تلفات سنگین‌تری وارد شده است. نیروهای افغان توانسته اند چندین حمله تروریست‌ها را مختل سازند که در حال طرح و اجرای حملات بودند."

فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وزارت دفاع می‌گوید نیروهای تحت امر این وزارت در حال "دفاعی فعال" هستند و به حملات گروه طالبان پاسخ می‌دهند.

اما ادامه درگیری‌ها سبب خشم شماری از نمایندگان مردم در ولسی جرگه شده است. غلام حسین ناصری، عضو ولسی جرگه گفت: "اگر حکومت افغانستان به گونه فوری در این زمینه دست به کار نشود، تلفات نیروهای امنیتی از این بیشتر خواهد شد. حکومت باید شرایط را درک کند و خون هر فرزند مدافع این سرزمین را نادیده نگیرد، آن هم در شرایطی که هیئت مذاکره کننده شان شکل گرفته است. از سوی دیگر بخاطر رهایی زندانیان این گروه کار می‌شود. این استفاده جویی این گروه را نشان می‌دهد. حکومت باید در این زمینه تصمیم عاجل بگیرد."

از سوی دیگر، عزیزالله الفتی، نماینده ولایت جوزجان در ولسی جرگه گفت: "هم اکنون در ولسوالی‌های فیض آباد و مُردیان این ولایت طالبان از چندین بخش حملات خود را آغاز کرده اند. جنگ ادامه دارد، اما گزارش‌هایی که ما داریم تلفات بیشتر به طالبان وارد شده است اما نیروهای ما به اکمالات و تجهیزات بیشتر نیاز دارند که باید حکومت توجه کند."

درگیری‌های مرگبار انتقاد نمایندگان شوراهای محلی را هم برانگیخته است. اسدالله کاکر، معاون شورای ولایتی زابل هشدار می‌دهد که اگر نیروهای امنیتی به حالت تهاجمی بر نگردند، گروه طالبان پیشروی خواهد کرد.

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید جنگ در ولایت‌های کاپیسا، فاریاب، بلخ، بدخشان، تخار، ننگرهار، فراه، هلمند، غزنی، کندهار، دایکندی و بادغیس ادامه دارد.

شماری از اعضای ولسی جرگه می‌گویند گروه طالبان با این حملات روند صلح را با مشکل مواجه کرده و صداقت این گروه در برابر این روند زیر پرسش رفته است.

اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی این گروه به رادیو آزادی گفته که سفر هیئت این گروه به کابل تلاشی برای رهایی زندانیان و آغاز مذاکرات صلح است.

XS
SM
MD
LG