لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۹

سازمان ملل از رقبای افغان خواست برای کمک به توافق صلح متحد شوند


محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان (راست) و رقیب سیاسی‌اش عبدالله عبدالله.
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان (راست) و رقیب سیاسی‌اش عبدالله عبدالله.

شورای امنیت سازمان ملل متحد از گروه‌های سیاسی رقیب در افغانستان خواسته است، با هم" در یک صف" یکجا شده، گفت‌وگو با طالبان را نهایی سازند و به پایان بخشیدن جنگ طولانی و پر مصرف در این کشور، کمک کنند.

اینگرید هایدن معاون نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان دیروز (۳۱مارچ) گفت، محمد اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رقیب سیاسی وی، باید از این لحظۀ کلیدی در تاریخ افغانستان استفاده کنند.

اینگرید هایدن همچنان گفت: "به نظر می‌رسد که افغانستان در حال رسیدن به لحظه تعیین کننده‌ای است و تقریباً دو دهه بعد از آغاز مداخله ائتلاف به رهبری ایالات متحدۀ امریکا، اکنون سوال در برابر جمهوری اسلامی (افغانستان) این است که آیا رهبران آن می‌توانند به خاطر دستیابی به یک صلح پایدار، برای مذاکرات با معنی با طالبان، با هم جمع شوند؟"

معاون نمایندۀ خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تهدیدات ناشی از آن گفت"این انتخاب با تهدید فراگیر ویروس کووید-۱۹ صورت گرفته که خطرات جدی را برای صحت مردم و به طور بالقوه به ثبات نهادهای افغانستان به همراه دارد."

زلمی خلیل‌زاد و ملا برادر حین امضای توافقنامه آوردن صلح به افغانستان در دوحه مرکز قطر
زلمی خلیل‌زاد و ملا برادر حین امضای توافقنامه آوردن صلح به افغانستان در دوحه مرکز قطر

زلمی خلیلزاد نماینده خاص ایالات متحدۀ امریکا برای صلح افغانستان، به تاریخ ۲۹ فبروری توافق‌نامۀ را با نمایندگان سیاسی طالبان در شهر دوحه پایتخت قطر امضا کرد. بر اساس این توافق واشنگتن امیدوار است كه جنگ حدود ۱۹ ساله افغانستان را پایان دهد و به پنتاگون (وزارت دفاع امریکا) اجازه دهد تا نیروهای خود را از این کشور، بیرون کند.

اما منازعۀ قدرت بین محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیۀ سابق و رقیب اصلی وی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۹ میلادی افغانستان، روند صلح این کشور را با تهدید مواجه ساخته است.

علاوه بر این، اختلافات مختلف بین دولت کابل و نمایندگان طالبان باعث بطی شدن پیشرفت شده است.

به نوشتۀ مرکز خبری رادیو آزادی، طالبان تا اکنون از مذاکرۀ مستقیم با دولت افغانستان امتناع ورزیده اند. اختلاف نظرها در مورد آزادی زندانیان و تیم مذاکره کنندۀ دولت افغانستان مانع پیشرفت شده است.

به تاریخ ۲۷ مارچ طالبان کنترول دفتر یک ولسوالی را در ولایت بدخشان به دست گرفتند، سپس روز بعد اعلام کردند که با تیم ۲۱ نفری که اخیراً توسط دولت افغانستان از آن پرده برداشته شد، مذاکره نخواهند کرد.

اینگرید هایدن معاون نمایند خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان از تیم مذاکره کنندۀ افغانستان ابراز حمایت کرده گفته است، وی مسرور است که رهبران افغانستان با وصف اختلافات عمیق، روی انتخاب متنوع شهروندان این کشور توافق کرده اند.

عبدالله عبدالله تیم مذاکره کننده را نمایندۀ جمهوری اسلامی و منافع ملی افغانستان خوانده است.

XS
SM
MD
LG