لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۱

ارگ برای مبارزه سرتاسری علیه ویروس کرونا طالبان را به صلح فرا خواند


ارگ ریاست جمهوری افغانستان
ارگ ریاست جمهوری افغانستان

حکومت افغانستان از طالبان می‌خواهد، از جنگ دست بکشند تا مبارزه علیه ویروس کرونا در سرتاسر این کشور صورت گیرد.

همزمان با ادامۀ افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در افغانستان، حکومت این کشور تلاش‌هایش برای مهار این ویروس را نیز شدت بخشیده است.

درخواست حکومت افغانستان از طالبان برای دست کشیدن از جنگ، بخشی از این تلاش‌ها است.

دوا خان مینه پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان پنج‌شنبه به رادیو آزادی گفت: "جدی بودن تهدید ویروس کشندۀ کرونا، موجب تمرکز حکومت روی مبارزه علیه این ویروس شده است."

دوا خان مینه پال
دوا خان مینه پال

آقای مینه پال افزود: "خواست همۀ افغان‌ها و نهاد‌های معتبر جهان این‌ است که طالبان از جنگ دست بکشند و آتش‌بس کنند تا نهاد‌های صحی ما بتوانند علیه این ویروس کشنده در تمامی بخش‌های افغانستان مبارزه کنند و خدمات را برای مردم عرضه کنند. اما بدبختانه در ارادۀ طالبان تا کنون تغییری دیده نمی‌شود."

شورای امنیت سازمان ملل متحد به روز دوشنبه خواستار همکاری طرف‌های دخیل در جنگ افغانستان با سازمان‌های خیریه شد تا این سازمان‌ها بتوانند کمک‌های فوری را برای مردم در مناطق دور دست برسانند.

کنترول شماری از این مناطق در دست شورشیان طالبان است.

سازمان نظارت بر حقوق بشر به تازگی از تمامی طرف‌ها در افغانستان خواست که اختلافات سیاسی‌شان خود را کنار بگذارند و خطاب به طالبان گفت که به وضعیت نابه‌سامان مردم افغانستان توجه کنند.

پاتریشیا گاسمن، معاون بخش آسیای این سازمان گفته است: "اگر سازمان‌های خیریه دایره فعالیت‌های خود در افغانستان را گسترش ندهند، این کشور دچار فاجعۀ انسانی خواهد شد."

ینس ستولتنبرگ، سرمنشی ناتو به تازه‌گی گفت: "وضعیت افغانستان بسیار حساس است."

ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو
ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان به خبرگزاری اسوشیتد پرس گفته است، در صورت سرایت کردن ویروس کرونا به مناطق تحت کنترول این گروه، جنگ را در آن جا متوقف خواهند ساخت.

بر اساس گزارش اسوشیتد پرس، طالبان به گروه‌های صحی نیز اطمینان داده اند که در مناطق تحت کنترول طالبان فعالیت کرده می‌توانند.

در گزارش به پیامی از سوی طالبان نیز اشاره شده که در آن ادعا شده است یک گروه مبارزه علیه ویروس کرونا را در ولایت کندز ایجاد کرده است.

طالبان هم چنان از ایجاد یک مرکز قرنطینه خبر داده اند و گفته اند کسانی که از دیگر مناطق به آن جا می‌روند معاینه می‌شوند و ماسک دریافت کرده می‌توانند.

پس از ورود برخی از افغان‌ها از ایران به ولایت هرات، از موارد مثبت ویروس کرونا در این ولایت خبر داده شد.

بیشترین آمار ابتلای افراد به این ویروس در هرات ثبت شده است.

بر اساس معلومات صفحۀ انترنیت ورلدومیترز، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در افغانستان به ۲۳۹ تن رسیده است و همچنان ۴ تن هم جان داده اند.

XS
SM
MD
LG