لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۸

ستولتنبرگ: خروج نیرو‌های بین‌المللی از افغانستان مشروط بر عمل‌کرد طالبان است


ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو
ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو

ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو یک بار دیگر تاکید کرد که خروج نیرو‌های بین‌المللی از افغانستان مشروط بوده و ناتو می‌بیند که طالبان چه می‌کنند.
ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو دیروز در پایان اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو به سوال‌های خبرنگاران از طریق ویدیو کنفرانس پاسخ داد.

او در اشاره به بحران سیاسی در افغانستان به پاسخ پرسش خبرنگار رادیو آزادی در باره اینکه آیا تضمینی در ارتباط به قطع روابط طالبان با گروه‌های تروریستی موجود است؟ گفت: "گروه طالبان این را در توافق با امریکا وعده داده است."

ستولتنبرگ گفت؛ طالبان مجبور به تطبیق این تعهدشان هستند.

او تاکید کرد: "بیرون رفتن نیروهای خارجی از افغانستان بر بنیاد این تعهد طالبان مرتبط است."

ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو
ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو

ستولتنبرگ افزود: "ما باید این موضوع را مطمئن سازیم که موافقتنامه امریکا و طالبان عملی می‌شود. روی همین دلیل ما مشخص کردیم که کاهش نیروهای ما از افغانستان مشروط است. ما باید شاهد پیشرفت، تطبیق تعهدات و برگزاری مذاکرات بین‌افغانها باشیم تا نیروهای مان را به تدریج کاهش دهیم."

همزمان ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو از رهبران سیاسی افغان خواست که از قرصت استفاده کنند، اختلاف های شان را کنار گذارند و در گفتگوی صلح با طالبان موقف مشترک اتخاذ کنند.

منشی عمومی ناتو در زمانی این سخنان را بیان می کند که تلاش برای حل اختلاف میان محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و مخالفین سیاسی او ادامه دارد.

اما تاکنون نتیجه نه داده است.

رهبران سیاسی و جهادی پیش‌تاز افغان که برای حل سیاسی در افغانستان پادرمیانی می‌کنند، شام دیروز با محمد اشرف غنی ملاقات کردند.

ارگ ریاست جمهوری در اعلامیه گفته که در این دیدار رئیس جمهور با حامد کرزی رئیس جمهور پیشین، رهبران جهادی عبدرب الرسول سیاف، محمد یونس قانونی و کریم خلیلی، در باره اوضاع سیاسی و همچنان پروسه صلح افغانستان، دیدار کرد.

اعلامیه ارگ در مورد اجندای گفتگو آن‌ها جزئیات ارایه نکرده است.

اما پیش از این، حامد کرزی و رهبران جهادی بعدی آن که عبدالله عبدالله حکومت موازی را اعلام کرد، برای حل بحران سیاسی در کشور تلاش کردند.

آنها چندین بار با هردو جانب غنی و عبدالله دیدار داشته اند.

XS
SM
MD
LG