لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۱

سرمقاله ویسا؛ 'مردم افغانستان تحت اشغال مشترک سیاست و ویروس کرونا'


شماری از روزنامه‌های چاپ کابل
شماری از روزنامه‌های چاپ کابل
  • ویسا

روزنامه ویسا در سرمقاله خود با عنوان "مردم افغانستان تحت اشغال مشترک سیاست و ویروس کرونا" نوشته در حالی که ویروس کرونا مردم را گرفتار غم و اندوه می‌کند، ادامه تنش‌ها بین محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله به سر کرسی ریاست جمهوری، همچنان پابرجا است.

به نوشته روزنامه، طرفداران هر دو طرف به جنگ مغلوبه در رسانه‌ها درگیر هستند. به باور سرمقاله‌نویس، این اختلاف‌ها هر قدر بیشتر ادامه پیدا کند، زمینه را برای "حلقات مغرضی" فراهم می‌کند که به نوشته روزنامه، خواستار یک افغانستان واحد نیستند.

ویسا همچنین هشدار داده است که اگر این اختلاف‌ها ادامه پیدا کند، چند نتیجه احتمالی در پی خواهد داشت. به‌نظر روزنامه، پیامد نخست این تنش‌ها آسیب رسیدن به گفتگوهای صلح است. نویسنده معتقد است که پیامد آن تشدید اختلاف‌های قومی و سمتی است.

سرمقاله‌نویس ویسا افزوده که این جنجال‌ها نتیجه برگزاری "انتخابات فاسد" است. به باور نویسنده، واقعیت این است که به جای ایجاد حکومت مشترک میان دو طرف دخیل در فساد، بهتر است که نتیجه انتخابات "باطل" اعلام شود.

هشت صبح در مطلب اصلی خود نوشته است که گسترش ویروس کرونا در سراسر کشور بر زندگی مردم تاثیر منفی گذاشته است. به‌نظر روزنامه، یکی از تاثیرات منفی شیوع این ویروس بالا رفتن قیمت مواد خوراکی است که نگرانی مردم تنگدست کشور را برانگیخته است.

سرمقاله‌نویس هشت صبح افزوده که بیشتر تاجران کشور مواد خوراکی را احتکار می‌کنند، اما حالا احتکار دوا هم آغاز شده که به نوشته روزنامه، در این چنین شرایطی نیاز است که حکومت جلو بالا رفتن قیمت اقلام ضروری را بگیرد.

به باور نویسنده، افزایش بهای اقلام ضروری در کشور به هیچ‌وجه طبیعی نیست. روزنامه تأکید کرده که حکومت باید به همکاری ادارات ملل متحد ذخایر مواد خوراکی را تقویت کند. نویسنده افزوده که حکومت با این کار در زمان قرنطین به خانواده‌های نیازمند کمک کند.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله خود موضوع بازگشت مهاجران از ایران را بررسی کرده و نوشته که هنوز هم شمار زیادی از آنها در حال بازگشت به کشور هستند. به نوشته روزنامه، آمار ملل متحد نشان می‌دهد، که در ماه مارچ سال جاری صد هزار مهاجر افغان از ایران به کشور برگشته‌اند.

روزنامه افزوده که این مهاجران به رضایت خود باز‌نمی‌گردند، بلکه بیشتر از آنها به زور از ایران "اخراج" می‌شوند. به نوشته روزنامه، در ماه گذشته با اخراج نخستین مهاجر از شهر قم، ویروس کرونا به افغانستان منتقل شد و حالا ابتلا به این یروس رو به افزایش است.

هیواد همچنین نوشته که روزانه هزارها کارگر افغان که برای کار به ایران رفته‌اند، به صورت اجباری اخراج می‌شوند. به باور روزنامه، این وضعیت "نگران‌کننده" است، چرا که ویروس کرونا در ایران و افغانستان همانند دیگر کشورهای جهان منتشر شده و زندگی مردم را تهدید می‌کند.

سرمقاله‌نویس هیواد افزوده که این ویروس نه تنها زندگی مردم را در افغانستان و ایران، بلکه زندگی همه را در سراسر جهان با خطر مواجه کرده است. به‌نظر روزنامه، همه‌گیری این ویروس نه‌تنها بحران انسانی، بلکه بحران اقتصادی را هم در پی داشته است.

XS
SM
MD
LG