لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۲

طالبان: زندانیان ما به میدان‌های جنگ برنخواهند گشت


گروه طالبان می گوید که زندانیان این گروه پس از رهایی از بند دولت افغانستان، به جنگ برنخواهند گشت.
گروه طالبان می گوید که زندانیان این گروه پس از رهایی از بند دولت افغانستان، به جنگ برنخواهند گشت.

در ادامه گفت‌وگوها میان تیم‌های فنی طالبان و حکومت افغانستان برای تبادله شماری از زندانیان دو طرف، گروه طالبان می‌گوید که زندانیان آن پس از رهایی به میدان های جنگ بر نمی‌گردند.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر امروز شنبه به رادیو آزادی گفت: ​زندانیان ما به خانه های خود برخواهند گشت و ضرورت نیست به جنگ بر گردند. در توافقنامه با امریکا ما قبلاً این تضمین را کرده بودیم که زندانیان ما به جنگ بر نمی‌گردند."

پیش از این جاوید فیصل سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان نیز به رادیو آزادی گفته بود، پس از تکمیل بحث‌های فنی در این باره، زمینه برای رهایی زندانیان فراهم خواهد شد.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر
سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر

بر اساس گفته های سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، قرار بود روند رهایی بخشی از زندانیان در ۳۱ ماه مارچ آغاز شود، اما تا حال این روند آغاز نشده است.

حکومت افغانستان بار ها گفته است که طالبان باید برای آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی آتش‌بس کند و یا هم خشونت‌ها را کاهش دهد. اما به باور حکومت هنوز هم طالبان به جنگ ادامه داده اند.

در باره اظهارات تازه طالبان مبنی بر برنگشتن زندانیان این گروه به میدان‌های جنگ رادیو آزادی خواست دیدگاه سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی و وزارت دولت در امور صلح را داشته باشد اما آن‌ها اظهار نظر نکردند.

برخی کارشناسان نظامی می‌گویند، در وضعیتی که جنگ ادامه دارد خطر این وجود دارد که زندانیان طالبان پس از رهایی به صفوف جنگ برگردند.

میرزا محمد یارمند کارشناس افغان
میرزا محمد یارمند کارشناس افغان

میرزا محمد یارمند معین اسبق وزارت داخله در این باره به رادیو آزادی گفت: ​"حالا که جنگ جریان دارد و طالبان در برخی جا ها همیشه حمله می‌کنند، وقتی که طالبان به حملات شان ادامه می‌دهند و زمانی که زندانیان شان رها می‌شوند، ضمانت چگونه خواهد بود و این مسئله قابل دقت است."

به گفته یارمند طالبان باید برای نشان دادن حسن نیت آتش‌بس کنند.

او به این باور است که با وجود ادامه جنگ این خطر وجود دارد که زندانیان طالبان پس از رهایی به صفوف جنگ بر گردند.

XS
SM
MD
LG