لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۷

اطلاعات روز: انتخابات ریاست جمهوری بحران جدیدی ایجاد کرده است


آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ کابل
آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ کابل

بیشتر روزنامه‌های چاپ امروز کابل اختلافات سیاسی میان غنی و عبدالله و گزینش‌های اخیر حکومت را به بررسی گرفته اند.

  • اطلاعات روز

روزنامه اطلاعات روز در مطلب تحلیلی‌اش نوشته، انتخابات ریاست‌جمهوری که قرار بود مشکلات حکومت وحدت ملی را پایان بخشد و حکومت جدیدی را رقم بزند تا گفت‌وگوی صلح را به نتیجه برساند، اما به نوشته روزنامه برعکس بحران جدیدی ایجاد کرده است.

به نوشته روزنامه، میانجی‌گری‌ها میان دو تیم رقیب مدعی پیروزی در انتخابات، تا کنون بی‌نتیجه بوده است و مداخله وزیر خارجه امریکا که در انتخابات قبلی گره‌گشای بحران انتخابات بود، این بار موفق نشد. این روزنامه گفته که گزینش‌های اخیر توسط رئیس جمهور غنی مشکلات را بیشتر می‌سازد.

روزنامه اطلاعات روز پیشنهاد کرده که هر دو رهبر باید با هم بنشینند و مشکل را هرچه زودتر حل کنند اگر نه کشور به بحران می‌رود.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح در عنوان سرمقاله‌اش گزینش‌های اخیرحکومت را سؤال‌ برانگیز دانسته و نوشته که گزینش‌های اخیر در کابینه و دیگر سمت‌های حکومتی در وضعیتی که هنوز تنش‌های سیاسی کابل به پایان نرسیده است، اقدام هوش‌مندانه نیست.

روزنامه افزوده که گزینش‌های اخیر مشکلات جدی دیگر هم دارد.

هشت صبح هم‌چنان پرسیده که سپردن امور مالی یک سازمان به شخصی که رتبه‌ جنرالی دارد، چه منطق دارد؟ چرا باید به شخصی که در امور مالی آموزش ندیده است، مسئولیت مالی یک سازمان دولتی سپرده شود؟

این روزنامه به تعینی شهردار کابل هم انتقاد کرده و نوشته که شهرداری کابل هم به شخصی سپرده شده است که هیچ نوع تخصص در مدیریت شهری ندارد.

به نوشنه روزنامه بر مبنای قانون اساسی شهردار باید انتخابی باشد. نویسنده افزوده که سیاست‌مداران هم قانون را نقض می‌کنند و هم اصل شایسته‌سالاری را به هیچ می‌گیرند.

  • ویسا

روزنامه ویسا نوشته که اشرف غنی به صراحت از ایجاد حکومت دو سره خودداری کرده است.

روزنامه نوشته که ظاهراً رئیس جمهور غنی به اساس قانون اساسی موقف اصولی دارد و نقشه‌های پنهان حکومت‌ها را خنثی کرده است.

اما روزنامه افزوده که موقف امروزی شرکای حکومت وحدت ملی دیروزهم در پشت پرده سناریویی دارد.

به باور روزنامه اختلافات سیاسی هم حل نشده و تنها راه حل این اختلافات اولویت دادن به اولویت‌های ملت در روشنی ارزش‌های افغانی است.

نویسنده مدعی شده که طراحان اصلی این وضعیت خارجی‌ها و دست نشانده‌های آنان اند.

XS
SM
MD
LG