لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۳

'دستگیری اسلم فاروقی تأثیر مستقیم بر جنگ افغانستان خواهد داشت'


اسلم فاروقی با ۱۹ تن از افرادش که اخیراً دستگیر شدند
اسلم فاروقی با ۱۹ تن از افرادش که اخیراً دستگیر شدند

نهاد‌های امنیتی افغانستان بازداشت رهبر بخش خراسان گروه داعش ضربه محکم به این گروه دانسته می‌گوید، این مسئله بالای وضعیت جنگ این کشور تأثیر مستقیم دارد.

وزارت دفاع گفت، گروه داعش در افغانستان سرکوب شده و حالا هم که در ولایات شرق مانند برخی ولسوالی‌های کنر حضور دارند بسیار زود از بین برده می‌شوند.

فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

فواد امان معاون سخنگوی این وزارت گفت: "در مجموع زمانی‌که نیروهای امنیتی و دفاعی هر عملیات را برای سرکوب تروریستان راه اندازی می‌کنند در این عملیات‌ها به تروریستان بخصوص افراد داعش تلفات وارد می‌شود و فرماندهان مهم و کلیدی‌شان بازداشت می‌شوند بدون شک تاثیر مستقیم بالای وضعیت امنیتی دارد حالا در مقایسه با دو سال قبل حضور داعش بسیار کاهش یافته است."

در عین حال وزارت داخله افغانستان هم می‌گوید،حالا هم این گروه مخالف به عنوان یک تهدید و خطر به کشور دانسته می‌شود و علیه آن مبارزه جدی صورت می‌گیرد.

طارق آرین سخنگوی وزارت داخله افغانستان
طارق آرین سخنگوی وزارت داخله افغانستان

طارق آرین سخنگوی این وزارت روز یکشنبه (۱۷ حمل) به رادیو آزادی گفت، برای از بین بردن این گروه به همکاری‌های منطقوی نیاز است.

او افزود: "به باور من هنوز هم داعش یک خطر است اما برای سرکوب آن به اجماع منطقوی نیاز است که به اساس آن نه تنها داعش بلکه گروه‌های تروریستی دیگر هم مبارزه مشترک صورت گیرد."

ریاست امنیت ملی افغانستان روز گذشته از بازداشت رهبر بخش خراسان گروه داعش با شماری از همکارانش خبر داد.

در اعلامیه ریاست امنیت ملی آمده است عبدالله اورکزی مشهور به اسلم فاروقی با دو قوماندان دیگر این گروه و ۱۹ تن از همکارانش بازداشت شده اند.

در این اعلامیه گفته شده است که اسلم فاروقی در اعتراف‌های نخستین خود از ارتباطات گسترده سازمان‌های استخباراتی منطقه‌ای با شاخه خراسان گروه داعش سخن گفته است.

جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت این مسئله را در تویترش نوشته اما جزئیات بیشتر ارائه نکرده است.

در اعلامیه ریاست امنیت ملی در مورد این‌که رهبر بخش خراسان گروه داعش با همکارانش چه زمانی و در کجا بازداشت شده اند، چیزی نگفته است.

دو تن از زنان اهل سیکهـ در حال فرار پس از حمله بالای درمسال شان در شهر کابل
دو تن از زنان اهل سیکهـ در حال فرار پس از حمله بالای درمسال شان در شهر کابل

در عین حال هندوستان تایمز به نقل از منابع مخفی استخباراتی کابل و دهلی جدید نوشته است که اسلم فاروقی کسی است که حمله بر درمسال سیکهـ‌ها را برنامه ریزی کرده بود.

در آن ۲۵ تن کشته و ۲۷ تن دیگرزخمی شدند.

پیش از آن گروه داعش همچنین مسئولیت حمله بر مراسم سالیاد عبدالعلی مزاری در غرب شهر کابل را که ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت پذیرفته است.

در عین حال حی گل سلیمانخیل یکتن از کارشناسان امنیتی بازداشت رهبر گروه داعش را یک دستاورد بزرگ برای نهاد‌های امنیتی می‌داند و می‌گوید، با گرفتاری اسلم فاروقی این گروه با شکست مواجه می‌شود.

XS
SM
MD
LG