لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۶

دانش: شیوع ویروس کرونا بحران بزرگ ملی است


سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور افغانستان
سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور افغانستان

سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور افغانستان، شیوع ویروس کرونا را "بحران بزرگ ملی" خوانده و خواستار بسیج عمومی برای مبارزه با این ویروس شده‌است.

بحران ویروس کرونا در هرات در حال گسترش است.

سرور دانش، معاون رئیس‌جمهور افغانستان در سفری به هرات، خواستار بسیج عمومی علیه شیوع این ویروس شد.

آقای دانش در مراسم معرفی سید وحید قتالی به ‌عنوان والی جدید هرات هشدار داد که بی‌پروایی در برابر این ویروس پیامدهای منفی بسیاری خواهد داشت: "امروز شروع ویروس کرونا در افغانستان بحران بزرگ ملی برای ما است. به همین جهت، از تمام ظرفیت‌ها، امکانات و توان ملی خود در این راه استفاده کنیم. بدون شک، تنها حکومت قادر نیست که به این فاجعه پایان ببخشد."

معاون دوم رئیس جمهور افغانستان، از توجه‌ ویژه حکومت برای مقابله با ویروس کرونا اطمینان داد.

او همچنین از والی جدید هرات خواست که با بسیج عمومی، از تمام ظرفیت و نیروی موجود، جلو تلفات ویروس کرونا را بگیرد.

سید وحید قتالی قبل از این به عنوان معاون شورای امنیت ملی افغانستان، رئیس اداره امور ارگ ریاست جمهوری، شاروال هرات و رئیس شورای ولایتی هرات کار کرده‌است.

والی جدید هرات، مبارزه با ویروس کرونا را اولویت اصلی کاری خود خواند.

سید وحید قتالی والی جدید هرات
سید وحید قتالی والی جدید هرات

آقای قتالی افزود: "حوزه‌های دیگر حکومت‌داری، به خصوص در عرصه امنیت و مبارزه با فساد را فراموش نمی‌کنیم، اما به واقعیت خط اول مبارزه ما و کار ما، مدیریت بیماری کنونی در هرات است."

حکومت افغانستان ۴۰۰ میلیون افغانی برای مقابله با ویروس کرونا به هرات اختصاص داده‌است. اما فاروق نظری، یکی از نمایندگان هرات در ولسی جرگه خواستار توجه بیشتر حکومت برای مراقبت و درمان افراد مبتلا به ویروس کرونا شد.

آقای نظری گفت: "۴۰۰ میلیون افغانی در هرات بسنده نیست. تشکیل کم است و اضافه‌تر ضرورت است. امروز در قریه‌جات و ولسوالی‌های ما افراد و اشخاصی مبتلا به ویروس کرونا داریم که در خانه‌های خود افتاده‌اند."

شفاخانه بیماران کووید-۱۹ در هرات
شفاخانه بیماران کووید-۱۹ در هرات

اگر چه حکومت افغانستان برای آماده‌سازی هزار بستر برای بیماران و افراد مشکوک به ویروس کرونا در هرات است، اما مردم هرات نگران افزایش آمار افراد مبتلا به ویروس جدید کرونا هستند.

سید اسماعیل و جواد توانگر از باشندگان هرات می‌گویند: "به تجهیزات و پرسونل طبی توجه نشود، ما در آینده نه چندان دور شاهد یک فاجعه انسانی در هرات و کل افغانستان خواهیم بود."

"خود من نگران هستم که کرونا از من به فامیل من منتقل نشود. باید تجهیزات در هرات بیشتر از این باشد تا نکند که هرات دچار یک فاجعه انسانی شود."

تا روز یک‌شنبه شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا در هرات به ۲۱۴ نفر رسید. افزایش نیرو و تجهیزات طبی از جمله دستگاه تنفس مصنوعی، از نیازهای جدی برای مقابله با ویروس کرونا در هرات خوانده شده‌است.

XS
SM
MD
LG