لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۳

نگرانی باشندگان غور از نبود مرکز تشخیص ویروس کرونا در این ولایت


آرشیف
آرشیف

با آن که ویروس کرونا در حال گسترش روز افزون در افغانستان است، مقام‌ها در ولایت غور، مرکز افغانستان می‌گویند که به دلیل نبود آزمایشگاه و عدم دسترسی مردم به خدمات صحی نگران اند.

داکتر جمعه‌گل یعقوبی رئیس صحت عامه ولایت غور امروز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که نمونه‌های گرفته شده از افراد مشکوک به ویروس کرونا هم به دلیل قطع ارتباط هوایی و تاخیر دوشبانه روز از طریق راه‌های زمینی به آزمایشگاه‌های کابل و هرات انتقال و بعد از چندین روز نتیجه آن اعلان می‌شود.

آقای یعقوبی گفت: "مشکل عمده‌یی که ما فعلاً داریم، موضوع انتقال سمپل‌ها از مسیر زمین به آزمایشگاه‌های کابل و هرات است که اکثراً دو تا سه شبانه روز مسیر می‌خورد و در آزمایشگاه که می‌رود چون در آنجا هم نمونه‌ها زیاد است و به نوبت می‌ماند، نتیجه آن‌ها به ما دیر می‌رسد که خیلی مشکل‌زا شده‌است."

به گفته آقای یعقوبی بیشتر از ۹۰ درصد باشندگان ولایت غور در ولسوالی‌ها زندگی می‌کنند و افراد مهاجر که از کشور ایران بر می‌گردند بدون کدام بررسی وارد مناطق شان می‌شوند.

وی افزود: "مشکل دیگر ما این است که در ولایت غور بیشتر از ۹۰ درصد باشنده‌ها در دهات زندگی می‌کنند وده فیصد در شهر زندگی می‌کنند و نفوس که در دهات است اکثراً افرادی که از ایران آمده مستقیم به قریه‌جات تخلیه می‌شوند. دسترسی ما هم به آن‌ها به دلیل های مختلف دشوار است."

داکتران می‌گویند که نمونه‌های افراد مشکوک باید پیش از ۲۴ ساعت آزمایش شوند در غیر آن خاصیت اصلی شان را از دست خواهند داد.

با این حال شماری از فعالان مدنی از دولت مرکزی می‌خواهند که نمونه‌های مشکوک ویروس کرونا از طریق هوا انتقال داده شود.

حسن حکیمی هماهنگ کننده نهادهای جامعه مدنی غور به رادیو آزادی گفت: "پروازهای هوایی قطع شده، راه‌های زمینی هم فاصله زیاد دارد. وقتی یک نمونه را روان می‌کنند خطر آن به راه زیاد است و همچنان مدت زمان زیاد را می‌گیرد همین نمونه مثبت که در غور ثبت شده آدمی بوده که ۲۰ روز می‌شود داخل شهر گشت گذار کرده، حال نتیجه آن آمده است. ما جداٌ می‌خواهیم از حکومت مرکزی که پرواز های نظامی را در غور آغاز کند و نمونه‌ها را به زودی بررسی کند."

رئیس صحت عامه ولایت غور نیز انتقال نمونه‌های افراد مشکوک به ویروس کرونا را از طریق زمین پر خطر می‌داند و از وزرات صحت عامه خواهان ایجاد آزمایشگاه مجهز در این ولایت است.

XS
SM
MD
LG