لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۶

تنش‌های سیاسی و انتشار ویروس کرونا؛ بحث اکثر روزنامه‌های کابل


روزنامه‌های کابل
روزنامه‌های کابل

اکثر روزنامه‌ها امروز دوشنبه (۱۸ حمل) به تنش‌های سیاسی و انتشار ویروس کرونا پرداخته‌اند.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح هشدار داده که قطع کمک‌ها از سوی امریکا بسیار جدی است. این روزنامه افزوده، روشن است که در نبود ثبات سیاسی، هیچ کشوری نمی‌تواند کمک کند. کمک‌ کننده‌ها کشورهای دموکراتیک هستند و ناگزیر اند که منطق کمک مالی را به پارلمان‌های‌شان توضیح دهند.

به باور نویسنده تاریخ و تجربه‌ای دو دهه‌ی اخیر نشان می‌دهد که دوام کمک‌های خارجی بقای نهاد دولت را تضمین می‌کند. در نبود کمک‌های مالی خارجی، بقای نهادی به نام دولت در افغانستان با خطر روبه‌رو می‌شود.

این روزنامه تأکید کرده که ارگ و سپیدار باید هشدار امریکا را جدی بگیرند.

به نوشته روزنامه، آقای غنی نمی‌تواند با جلب چهره‌های سیاسی فشارهای جناح عبدالله را به کلی خنثی کند. جناح داکتر عبدالله هم باید بداند که حتی تسخیر ارگ در نبود کمک‌های جهانی هم مشکلی را حل نمی‌کند.

هشت صبح در پایان پیشنهاد کرده که در شرایط کنونی نیاز است تا نخبه‌گان سیاسی و آنانی که در سیاست افغانستان مطرح هستند‌،‌ تنش‌های سیاسی ناشی از تحیلف دوگانه‌ را حل کنند.

  • ویسا

روزنامه ویسا نوشته که با توجه به وضعیت سیاسی، چند نقطه قابل توجه است. به باور این روزنامه نکته اول این است که غنی و عبدالله یکی هم تا کنون از موضع‌شان عقب‌نشینی نکرده‌اند، چون به نوشته روزنامه محمد اشرف غنی خود را برنده انتخابات می‌داند و آماده ایجاد حکومت دوسره نیست، اما عبدالله عبدالله نتایج انتخابات را نمی‌پذیرد و خواهان صدراعظمی در حکومت و سهم زیادی در کابینه است.

ویسا می‌نویسد، چهره‌های سیاسی به شمول رئیس جمهور پیشین با میانجی‌گری از هر دو طرف می‌خواهد که اختلاف‌ها میان هر دو طرف را حل کند.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در سرمقاله‌اش به ویروس کرونا پرداخته و نوشته که با گذشت هر روز واقعات انتشار ویروس کرونا روبه افزایش است. این روزنامه به رهنمودهای وزارت حج و اوقاف تأکید کرده‌است.

روزنامه می‌افزاید که یکی از راه‌های جلوگیری از انتشار این ویروس قرنطین یا انزوای خانگی می‌باشد.

روزنامه فتوای عالمان دین که گفته اند نماز گزاران باید در خانه نماز بخوانند را، یک اقدام نیک دانسته است.

XS
SM
MD
LG