لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۶

'کاهش کمک‌های امریکا تأثیر مستقیم بر فعالیت نیروهای افغان می‌گذارد'


آرشیف، نیروهای افغان در حال تمرینات نظامی
آرشیف، نیروهای افغان در حال تمرینات نظامی

کمیسیون امور دفاعی و امنیتی ولسی جرگه افغانستان می‌گوید کاهش کمک‌های امریکا، تاثیر مستقیم بر فعالیت نهادهای امنیتی دارد.​

محمدعارف رحمانی، معاون کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه روز دوشنبه (۱۸ حمل) به رادیو آزادی گفت که نیاز است تا با توجه به وضعیت کنونی و کاهش کمک‌ها رهبران سیاسی اختلافات خود را حل کنند.

او گفت: "در صورتی که واقعاً این بودجه کاسته شود، ما در فصل جنگ، که شاید ۱۰ تا ۱۲ روز دیگر که فصل تریاک طالبان تمام می‌شود، آنان وارد جنگ گسترده می‌شوند، ما بسیار آسیب می‌بینیم. بنابراین، این یک ضربه بسیار جدی بر پیکر امنیت ملی افغانستان است. امیدوار هستیم که مقامات امریکایی و رهبران افغانستان با حل اختلافات خود و رسیدن به یک اجماع ملی ما را در برابر یک عملکرد جامعه جهانی قرار ندهند."

آقای رحمانی همچنین گفت در حال حاضر نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان با کمبود بودجه مواجه هستند و سیاستمداران افغان باید زمینه را برای بیشتر شدن این مشکل فراهم نکنند.

خبرگزاری رویترز روز یکشنبه به نقل از دو دستیار اعضای کانگرس و مقامات پیشین امریکایی نوشت که این کمک بیشتر از بودجه اختصاصی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان کم خواهد شد.

به خاطر حساسیت موضوع نامی از سناتوارن و مقامات امریکایی گرفته نشده است.

یک دستیار سناتور امریکایی گفته که وزارت خارجه امریکا به کانگرس گفته که این یک میلیارد دالر از ۴.۲ میلیارد دالری کم می‌شود که همه ساله برای معاش، خوراک، تیل و تجهیزات نیروهای امنیتی و دفاعی افغان پرداخته می‌شود.

یکی دیگر از دستیاران اعضای مجلس سنای امریکا گفته که کاهش بودجه نیروهای امنیتی، خلاف منافع ملی امریکا است.

در یک گزارش تحقیقاتی کانگرس در ۱۱ ماه مارچ آمده بود که کانگرس ۸۶.۴ میلیارد دالر کمک به نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان را از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۹ تصویب کرده بود.

یک مقام دیگر امریکایی که بخاطر حساسیت موضوع نمی‌خواهد نامش ذکر شود، گفته که این یک میلیارد دالر از کمک به نیروهای امنیتی و دفاعی افغان کم می‌شود.

در همین حال، ابرارالله مراد، عضو کمیسیون امور دفاعی ولسی جرگه می‌گوید کاهش احتمالی کمک‌های امریکا نه تنها بر امنیت بلکه بر اقتصاد و زندگی مردم نیز تاثیر می‌گذارد.

او گفت: "در چنین وضعیت اگر یک میلیارد دالر از بودجه کم شود، مردم افغانستان بسیار فقیر هستند، فردا برای عساکر ما نان نمی‌رسد. نیرهای ما تیل موتر ندارند. در آن حالت این مشکل نه تنها بر امنیت، بلکه بر زندگی مردم و نظام هم تاثیر می‌کند."

منابع حکومت افغانستان از اظهار نظر در این مورد خودداری کردند.

مایک پومپیو وزیر خارجۀ امریکا بعد از این که نتوانست محمداشرف غنی و رقیب وی عبدالله عبدالله را قناعت دهد که نزاع سیاسی خود را خاتمه بخشند، در ۲۳ مارچ اعلام کرد که یک میلیارد دالر کمک به افغانستان را قطع می‌کند.

اما رئیس جمهور غنی پیش از این گفته بود که این تصمیم مشروط است و تلاش می‌شود از راه گفت‌وگو این مشکل حل شود.

XS
SM
MD
LG