لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۱

پومپیو به رهبران افغان: اگر با طالبان به توافق نرسید، عساکر خود را بیرون می‌کنیم


مایک پومپیو وزیر خارجه امریکا
مایک پومپیو وزیر خارجه امریکا

ان‌بی‌سی گزارش داده است که مایک پومپیو وزیر خارجه امریکا پیش از این، یک پیام دونالد ترمپ را به رهبری در حال منازعه‌ی حکومت افغانستان آورد که بر بنیاد آن، آنها باید اختلافات خود را حل کنند و با طالبان به یک توافق برسند. ورنه به نوشته ان بی‌سی، امریکا در کنار کاهش یک میلیارد دالر از کمک هایش، تمامی نیروهای خود را نیز از افغانستان بیرون خواهد کرد.

دو مقام بلند پایه و یک دیپلومات خارجی این خبر را به شبکه‌ی ان‌بی‌سی تأیید کرده اند.

بر بنیاد گزارش ان‌بی‌سی، وزیر خارجه‌ امریکا این پیام را در یک جلسه‌ کوچک میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله به آن‌ها رسانده است.

مقام‌ها به ان‌بی‌سی گفته اند که پومپیو به عبدالله گفت که باید از غنی حمایت کند و رئیس جمهور ترمپ "یک تیم و یک جنگ" از کابل می‌خواهد.

پومپیو همچنان گفته است که اگر توافق امریکا با طالبان با شکست روبه‌رو شود، مسئولیت بر دوش غنی و عبدالله خواهد بود.

ان‌بی‌سی می‌نویسد تهدید بیرون کردن نیروهای خارجی از افغانستان که قبلاً گزارش نشده بود، بیانگر نگرانی‌های روزافزون ترمپ در مورد ناتوانی رهبران افغانستان برای ساختن یک حکومت واحد ممکن است سبب برهم خوردن توافق شکنند او با طالبان شود.

مقام‌ها به ان‌بی‌سی گفته اند که بن‌بست در کابل ترمپ را از این که بتواند از توافق با طالبان به عنوان نمونه‌ی موفقیت در سیاست خارجی در انتخابات ماه نومبر امریکا اسفتاده کند، ناامید ساخته است.

این مقام‌های امریکایی همچنان به ان‌بی‌سی گفته اند که ترمپ حتا پیش از امضا شدن توافق‌نامه میان امریکا و طالبان انتظار داشت در برابر توافق صلح در افغانستان، جایزه‌ی نوبل به او داده شود.

در همین حال ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، حکومت اقدامات لازم را از جانب خود انجام داده تا مذاکرات بین‌الافغانی آغاز شود.

وحید عمر مشاور رئیس جمهوری افغانستان در امور روابط عامه و استراتژیک
وحید عمر مشاور رئیس جمهوری افغانستان در امور روابط عامه و استراتژیک

وحید عمر مشاور رئیس جمهور در امور روابط عامه و استراتژیک به رادیو آزادی گفت، حالا نوبت طالبان است تا وارد مذاکره با حکومت افغانستان شود.

او گفت: "جدا از تمام مسایل رسیدن به صلح پایدار در افغانستان مهم است، در صورتی که به صلح برسیم بعد از آن به موجودیت عساکر خارجی در افغانستان ضرورت نخواهد بود."

آقای عمر در اشاره به موجودیت پیمان امنیتی با امریکا تأکید می‌کند که تا زمان رسیدن افغانستان به صلح، همکاری‌های مالی و نظامی امریکا با این کشور ادامه خواهد یافت.

اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان حین ملاقات با مایک پومپیو در کابل
اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان حین ملاقات با مایک پومپیو در کابل

این در حالی است که پیش از این مایک پومپیو به افغانستان آمد تا میان محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله توافق به میان بیاید، اینکه او نتوانست این تنش‌ها را حل کند، امریکا یک میلیارد دالر از کمک‌هایش را با افغانستان قطع کرد.

پیش از این در کنار محمد اشرف غنی، عبدالله عبدالله نیز به عنوان رئیس جمهور افغانستان سوگند وفاداری یاد کرده است.

تلاش‌های داخلی و بین‌المللی برای حل این ماجرا، تا حال نتیجه نداده است.

اخیراً ارگ و سپیدار گفته اند که آماده مذاکرات اند تا اختلاف‌های به میان آمده حل شود.

XS
SM
MD
LG