لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۶

تردید مقام‌های صحی ایران از گزارش‌های چین در مورد ویروس کرونا


آرشیف، کارکن صحی چن در حال نمونه گیری از یک تبعه این کشور
آرشیف، کارکن صحی چن در حال نمونه گیری از یک تبعه این کشور

مقام‌های صحی ایران در باره گزارش‌های چین در ارتباط به قربانیان ویروس کرونا ابراز تردید کردند.

آن‌ها گفتند که ارقام ارائه شده از سوی چین خیلی پائین اند.

مینو محرز یک مقام وزارت صحت عامه ایران که عضو کمیته مبارزه با ویروس کرونا هم است، گفت: "بعد از شیوع ویروس کرونا، این آشکار شد، آنطوری که است چین گزارش نکرده است."

خبرگزاری دولتی ایران ایرنا از خانم محرز نقل کرده که گفته، چینی‌ها در حال حاضر نتایج بسیاری از مقالات شان را پس می‌گیرند و رفتار ویروس کرونا پس از آن که در همه جای دنیا شایع شد، نشان داد مانند آن چه چین گزارش می‌داده، نیست."

حمید سوری، عضو دیگر کمیته مبارزه ملی ویروس کرونای ایران که استاد پوهنتون علوم طبی نیز است دیروز سه‌شنبه به خبرگزاری ایرنا گفت: "یک نوع خدشه در ارقام دولت چین در باره ویروس کرونا وجود داشته و هرچه جلوتر ‌رفتیم، متوجه می‌شدیم واقعیت شیوع با گزارش‌های چینی‌ها همخوانی ندارد."

اما بعد از اینکه کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت صحت عامه ایران روز یکشنبه گفت که گزارش چین از کووید-۱۹ یک شوخی تلخ است، او به خطر برکناری از مقامش روبه‌رو شد.

کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت صحت عامه ایران
کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت صحت عامه ایران

این اظهارات با واکنش چانگ هوا سفیر چین مواجه شد و او از سخنگوی وزارت صحت عامه خواست به «حقایق و تلاش‌های بزرگ» چین احترام بگذارد و کنفرانس‌های خبری وزارت صحت چین را با دقت دنبال کند.

پس از این چالش،‌ عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در توییتی از کمک‌های دولت چین قدردانی کرد تا از سفیر چین دلجویی دیپلوماتیک کرده باشد.

کیانوش جهانپور روز دوشنبه هم در توییتی سخنان آقای موسوی را تکرار کرد.

سفیر چین از این توییت‌ها استقبال کرد و نوشت که "شایعات نمی‌تواند دوستی‌ ما را از بین ببرد."

سعید نمکی وزیر صحت عامه ایران
سعید نمکی وزیر صحت عامه ایران

در این حال سعید نمکی وزیر صحت عامه ایران دیروز سه‌شنبه در یک نشست خبری در جمع دیگر مقام‌های صحی این کشور از موفقیت‌ها در مبارزه با ویروس کرونا گفت، آن‌ها این ویروس را مهار کرده اند.

ارقامی که تا دیروز سه‌شنبه در ایران به نشر رسیده نشان می‌دهند که این کشور به خاطر ویروس کرونا نزدیک به ۴ هزار قربانی داده و بیش از ۶۲ هزار و ۵۰۰ تن به این ویروس مبتلا شده اند.

اما سؤال‌های زیاد در مورد رقم دقیق مبتلا شده ها و قربانیان این ویروس در چین، روسیه، ایران و ترکمنستان موجود اند.

XS
SM
MD
LG