لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۷

نامه سرگشاده زنان به رئیس جمهور غنی برای حل تنش‌های سیاسی


محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله
محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله

زنان فعال که برای تفاهم سیاسی میان محمد اشرف غنی و عبدالله تلاش دارند، از آینده‌ی تنش میان این دو نگران اند.

در نامه‌ای سرگشاده که از سوی شماری از زنان فعال به رئیس جمهور غنی فرستاده شده، از وضعیت ناگوار کشور اظهار نگرانی شده‌است.

این نامه از سوی سیما سمر، ثریا صبحرنگ، شفیقه حبیبی، محبوبه سراج، روشن سیرن، پلوشه حسن، شاه گل رضایی، حمیرا ایوبی، سلامت عظیمی، روشن مشعل و نجیبه ایوبی به‌گونه‌ای مشترک به رئیس جمهور فرستاده شده‌است.

سیما سمر وزیر دولت در امور حقوق بشر می‌گوید که کوشیده‌اند با این نامه به‌عنوان میانجی برای حل تنش‌های سیاسی با رئیس جمهور دیدار کنند، اما پس از آن که در این باره پاسخی از سوی ریاست جمهوری نیافتند، نامه‌ای سرگشاده به‌ریاست جمهوری فرستاده‌اند.

سیما سمر، وزیر دولت در امور حقوق بشر افغانستان
سیما سمر، وزیر دولت در امور حقوق بشر افغانستان

خانم سمر گفت: "علت این که ما کوشیدیم به عنوان میانجی گام بمانیم و دو تیم انتخاباتی را نزدیک سازیم این بود که جلو بحران بیشتر در کشور گرفته شود زیرا از اوضاع مخالفان بیشتر بهره می‌برند، دیداری که با آقای عبدالله عبدالله داشتیم وعده داده‌اند که منافع شخصی خود را فراتر از منافع ملی نمی‌دانند؛ اما با رئیس دفتر رئیس جمهور که به گونه مکرر تماس گرفتیم متاسفانه پاسخی نیافتیم و سرانجام به فرستادن نامه‌ای سرگشاده تصمیم گرفتیم".

بانو سمر می‌گوید که ادامه اختلاف‌های سیاسی زمینه بیشتر را برای بهره‌وری طالبان از اوضاع فراهم کرده و این وضعیت کشور را با چالش‌های بیشتری روبه‌رو خواهد کرد.

در بخشی از نامه که از سوی بانوان فعال به رئیس جمهور فرستاده شده، آمده که عدم پاسخ رئیس جمهور به درخواست ملاقات آن‌ها نمونه‌ای از این واقعیت است که هنوز نابرابری‌ها در برابر زنان وجود دارد.

از سوی دیگر ثریا صبحرنگ یکی دیگر از بانوان که این نامه را امضاء کرده می‌گوید، از راه‌های مختلف به دادخواهی‌های خود ادامه می‌دهند.

بانو صبحرنگ افزود: "آنچه که بیشتر ما را نگران می‌کند مخاطره‌های بیشتری است که از هر سو افغانستان را محاصره کرده، از سوی دیگر حل نشدن تنش‌های سیاسی کشور است، این وضعیت کشور ما را نزد جهان زیر پرسش برده‌است، روند صلح و بحران کرونا باید در اولویت باشد، عدم دریافت پاسخ ما را مایوس کرده و در روند صلح نقش زنان بیشتر در حاشیه خواهد ماند".

دوا خان مینه پال، معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
دوا خان مینه پال، معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

با این همه دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور به رادیو آزادی می‌گوید: "حکومت پیوسته تلاش کرده که تمام جنجال‌ها از راه مذاکرات حل شود، به همین منظور به‌خاطر خواست‌های معقول درب این گفتگوها باز است".

شماری چهره‌های سیاسی به‌شمول عبدرب الرسول سیاف از رهبران پیشین جهادی و حامد کرزی رئیس جمهور پیشین چندین بار دیدار و گفت‌وگوهایی با رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله داشته‌اند تا به تنش‌های سیاسی میان آنان پایان دهند.

اما دیده می‌شود که این تلاش‌ها تا کنون نتیجه‌یی ملموسی در پی نداشته است.

XS
SM
MD
LG