لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۷

پامپیو: روند صلح به رهبری امریکا در افغانستان پیشرفت کرده‌است


مایک پامپئو می‌گوید، روند صلح به رهبری ایالات متحده در افغانستان پیشرفت کرده‌است.
مایک پامپئو می‌گوید، روند صلح به رهبری ایالات متحده در افغانستان پیشرفت کرده‌است.

مایک پامپئو وزیر خارجۀ امریکا می گوید، از زمان دیدارش از کابل در ماه مارچ روند صلح به رهبری ایالات متحده در افغانستان پیشرفت کرده‌است.

او در نشستی خبری در واشنگتن دیروز سه‌شنبه،( ۷ اپریل) به خبرنگاران بیشتر گفت: "مطمئنم که در روزهای پیشرو، ما شاهد چیزهای خواهیم بود که گامی به عقب به نظر خواهد رسید، اما من همچنان امیدوارم که همه جوانب صادقانه چیزی را که برای مردم افغانستان خوب است، بخواهند".

پامپئو در ۲۳ ماه مارچ به هدف متقاعد کردن رئیس جمهور اشرف غنی و رقیب اصلی او عبدالله عبدالله برای حل اختلاف‌ها در بارۀ رهبری کشور، به افغانستان سفر کرد.

مایک پامپئیو وزیر خارجه امریکا
مایک پامپئیو وزیر خارجه امریکا

در این حال شبکۀ خبری ان‌بی‌سی گزارش داده است که مایک پومپئو وزیر خارجۀ امریکا پیش از این، پیام دونالد ترمپ را به رهبری در حال منازعه‌ی حکومت افغانستان رساند که بر بنیاد آن، آن‌ها باید اختلاف‌های خود را حل کنند و با طالبان به توافق برسند.

ورنه به گزارش ان بی‌سی، امریکا در کنار کاهش یک میلیارد دالر از کمک‌هایش، تمامی نیروهای خود را نیز از افغانستان بیرون خواهد کرد.

دو مقام بلند پایه و یک دیپلومات خارجی این خبر را به شبکه‌ی ان‌بی‌سی تأیید کرده‌اند.

بر بنیاد گزارش ان‌بی‌سی، وزیر خارجه‌ امریکا این پیام را در یک جلسه‌ کوچک میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله به آن‌ها رسانده است. اما مقام‌های افغان در این مورد تاکنون چیزی نگفته‌اند.

جنجال سیاسی میان محمد اشرف غنی و عبدلله عبدالله پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ششم ماه میزان بالا گرفت.

کمیسیون مستقل انتخابات اشرف غنی را رئیس جمهور اعلام کرد و به دنبال آن عبدالله عبدالله خود را رئیس جمهور حکومت همه‌شمول خواند.

مراسم تحلیف همزمان اشرف غنی و عبدالله عبدالله
مراسم تحلیف همزمان اشرف غنی و عبدالله عبدالله

هر دو در یک روز حلف وفادری یاد کردند.

پامپئو در ادامه سخنان خود گفت، زمان آن فرا رسیده که طرف‌های سیاسی در افغانستان با ساختار صلح‌آمیز مصالحه و با یک رهبری سیاسی واقعی به پیش روند تا بتوانند کشور را رهبری کنند و میزان خشونت را در کشور کاهش دهند.

او افزود، در مورد نقش امریکا در این ارتباط ابهامی وجود ندارد.

آقای پامئیو گفت: "فکر نمی‌کنم که ابهامی در ارتباط به چگونگی درک جوانب سیاسی در مورد ادامه نقش امریکا در افغانستان موجود باشد، اگر آن‌ها پروسه صلح و آشتی را به طور درست، مناسب و موثر به پیش برند".

امضای توافقنامه صلح توسط نماینده امریکا و طالبان
امضای توافقنامه صلح توسط نماینده امریکا و طالبان

موافقتنامه صلح میان امریکا و طالبان در ۲۹ م ماه فبروری امضا شد که بر اساس آن توافق شده که نیروهای نظامی امریکا در ظرف ۱۴ ماه افغانستان را ترک کنند.

اما طلبان برای آغاز مذاکرات بین افغان‌ها، رهایی ۵ هزار زندانی‌شان را شرط گذاشته‌اند.

هنوز زندانیان دو طرف مبادله نشده‌اند. باوجود تلاش‌های روان برای برقراری صلح در افغانستان، جنگ هنوز ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG