لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۱

حکومت افغانستان ۱۰۰ زندانی گروه طالبان را از بند رها کرد


این صد زندانی رهاشده از جمع زندانیانی اند که فهرست آن‌را هیئت تخنیکی طالبان در جریان گفتگو به هیئت حکومت در میان گذاشته بود
این صد زندانی رهاشده از جمع زندانیانی اند که فهرست آن‌را هیئت تخنیکی طالبان در جریان گفتگو به هیئت حکومت در میان گذاشته بود

جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان گفته که صد زندانی گروه طالبان امروز( چهارشنبه، ۲۰ حمل) از بند رها شدند.

فیصل در نوار ویدیویی که به‌رسانه‌ها فرستاده شده، گفته که این صد زندانی براساس فرمان رئیس جمهور محمداشرف غنی، پس از آن آزاد شدند که دفتر طالبان در قطر و خود این زندانیان تعهد سپردند که آنان به میدان‌های جنگ بر نخواهند گشت.

به گفتۀ او، صد زندانی از جمع زندانیانی اند که فهرست آن‌را هیئت تخنیکی طالبان در جریان گفتگو به هیئت حکومت در میان گذاشته بود.

جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی
جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی

او همچنان افزود که صد زندانی براساس سن و سال و وضعیت صحی شان پس از بررسی‌های سارنوالی رها شدند.

تا هنوز معلوم نیست که این زندانیان از کجا آزاد شدند و پس از رهایی به کجا انتقال یافتند.

رهایی زندانیان و تلاش‌های صلح، محور اصلی گفتگوهای امروز میان حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان و شماری از سفیران کشورهای حامی حکومت این کشور بود.

دفتر شورای امنیت ملی افغانستان در توییترش، از این نشستی از راه دور، خبر داده و گفته که حکومت افغانستان آماده است تا در مورد رهایی زندانیان و برقراری صلح به پیش برود.

در ادامه همچنین آمده که هیئت‌های فنی دو طرف، توانسته اند برسر مسائل دشوار هم توافق کنند.

به گفتۀ دفتر شورای امنیت ملی افغانستان، حکومت در بخش رهایی زندانیان به توصیه‌های کمیسیون حقوق بشر افغانستان هم پرداخته است.

اما در این مورد جزئیات بیشتر داده نشده.

‎پیش از این مقام‌های افغان گفته بودند که هیئت مذاکره‌کنندۀ طالبان خواهان رهایی قوماندانانی هستند که، به گفتۀ مقام‌های افغان، دست‌ شان به‌خون مردم افغانستان آلوده است. اما تا هنوز روشن نیست که آیا پانزده فرماندۀ طالبان در جمع آزاد شده‌ها اند یا خیر؟

با آنکه گروه طالبان تا هنوز رسماً در مورد چیزی نگفته است اما یک منبع این گروه که اجازه نداشت با رسانه‌ها صحبت کند و نخواست نامش گرفته شود، امروز به رادیو آزادی گفت که صد زندانی گروه طالبان امروز از بند حکومت افغانستان رها شده اند.

از رهایی صد زندانی طالبان در حالی خبر داده شده که روز گذشته سهیل شاهین سخنگوی دفتر طالبان در قطر، ادامۀ صحبت‌های هیئت مذاکره کنندۀ این گروه در کابل را "ضیاع وقت" خواند و گفت که این هیئت کابل را ترک خواهد کرد.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر طالبان در قطر
سهیل شاهین سخنگوی دفتر طالبان در قطر

تیم‌های تخنیکی حکومت و گروه طالبان گفتگو در مورد رهایی زندانیان را هفته پیش در کابل آغاز کردند.

قرار بود مبادلۀ زندانیان میان دو طرف تا دهم ماه مارچ امسال صورت گیرد و در پی آن انتظار می رفت گفتگوهای بین افغانان آغاز شود. اما این روند زمانی دچار مشکلات شد که گروه طالبان پس از امضای توافقنامه صلح میان امریکا و این گروه در ماه فبروری در دوحه، اعلام کرد که پیش از آغاز گفتگوهای بین افغانان حکومت افغانستان باید ۵۰۰۰ زندانی طالبان را رها کند.

هنوز روشن نیست که آیا این اقدام درب گفتگوهای بین افغانان را خواهد گشود.

باوصف تلاش‌های روان برای برقراری صلح در افغانستان، از میزان جنگ به طور چشم‌گیر کاسته نشده.

XS
SM
MD
LG