لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۸

حوثی‌ها در یمن برای دو هفته آتش‌بس اعلام کردند


آتش‌بس با حوثی‌های یمن برای دو هفته دوام خواهد کرد
آتش‌بس با حوثی‌های یمن برای دو هفته دوام خواهد کرد

ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در یمن اعلام آتش‌بس کرد.

ترکی المالکی سخنگوی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی می‌گوید، آتش‌بس با حوثی‌های یمن برای دو هفته دوام خواهد کرد و این ائتلاف بالای تمدید آن هم غور خواهد کرد.

در بیانیه‌ای که دیروز (چهارشنبه‌، ۸ اپریل) از سوی المالکی نشر شد، گفته شده که این آتش‌بس به‌خاطر جلوگیری از شیوع ویروس همه‌گیر کرونا اجراء می‌شود.

آتش‌بس با حوثی‌های یمن از سوی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در حالی اعلام شد که انتویو گوتیرش سرمنشی سازمان ملل متحد در ماه مارچ امسال از همه طرف‌های درگیر جنگ در سراسر جهان خواست که با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا دست از درگیری بکشند.

انتویو گوتیرش سرمنشی سازمان ملل متحد
انتویو گوتیرش سرمنشی سازمان ملل متحد

اکنون آقای گوتیرش از اعلامیه ائتلاف به رهبری عربستان سعودی استقبال کرده و گفته است که این اقدام می‌تواند به پیشبرد تلاش‌ها برای رسیدن به صلح و همچنان واکنش کشورها به بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ کمک کند.

مارتین گرفیتس فرستاده ویژه سازمان ملل برای یمن هم از این اعلامیه استقبال کرده و از طرف‌های درگیر خواسته که از فرصت کنونی استفاده فوری کنند و ناامنی‌ها را پایان بخشند و به سمت صلح جامع و پایدار پیش بروند.

اما تا هنوز روشن نیست که حوثی‌های یمن با آتش‌بس اعلام شده از سوی ائتلاف به‌رهبری عربستان سعودی توافق خواهند کرد یا خیر.

محمد عبدالسلام سخنگوی نیروهای حوثی گفته که آن‌ها چشم‌انداز جامع را به سازمان ملل متحد فرستاده اند که در آن طرح خاتمۀ جنگ هم شامل است.

عبدالسلام در توییترش نوشته که پشنهاد حوثی‌ها پایه‌های گفتگوی سیاسی و دوره انتقالی را بنیادگزاری می‌کند.

یمن فقیرترین کشور جهان عرب است که از سال ۲۰۱۴ میلادی به این‌سو شاهد خشونت‌ها است.

حوثی‌های شیعه یمن که از حمایت ایران برخوردار اند و علیه دولت مرکزی این‌کشور شورش کردند در حال حاضر بخش‌های بزرگی از یمن را اداره می‌کنند.

ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در سال ۲۰۱۵ میلادی حملات علیه حوثی‌های یمن را آغاز کرد و این درگیری باعث بدترین فاجعه انسانی در یمن توصیف شده است.
براساس خبرگزاری اسوشیتتد پرس، درگیری در یمن منجر به کشته شدن بیش از صد هزار نفر و بدترین بحران بشردوستانه در جهان شده است که در آن میلیون‌ها انسان از کمبود مواد غذایی و خدمات صحی رنج می‌برند و یمن را به آستانه قحطی سوق داده است.

از سال ۲۰۱۵ به این‌سو این اولین باری است که ائتلاف به رهبری عربستان سعودی با حوثی‌های یمن اعلام آتش‌بس می‌کند.

XS
SM
MD
LG