لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۱

مرکز تلفونی ۱۶۶: روزانه تا ۸ هزار تماس در مورد ویروس کرونا داریم


مرکز تلفونی ۱۶۶ در کابل
مرکز تلفونی ۱۶۶ در کابل

افراد مشکوک به ویروس کرونا در افغانستان می‌توانند از طریق تلفون با داکتران و شفاخانه‌های که برای درمان بیماران کووید ۱۹ اختصاص یافته ارتباط برقرار کنند.

مسئولان این مرکز ارائه معلومات تلفونی در باره ویروس کرونا در افغانستان روزانه تا هشت هزار تماس تلفونی را جواب می‌دهند.

حسنا سادات یکی از ۵۰ داکتری است که روزانه تا صد تماس تلفونی را جواب می‌دهد، بیشتر تماس گیرندگان از دور دست‌های افغانستان هستند.

تماس گیرندگان کسانی اند که می‌خواهند در باره ویروس کرونا بیشتر بدانند و یا هم افرادی هستند که مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا اند.

حسنا می‌گوید، آن‌هایی که مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا اند از طریق همین مرکز با بخش‌های مرتبط به تداوی بیماری کووید ۱۹ وزارت صحت عامه در ارتباط می‌شوند.

حسنا سادات یکی از داکتران مرکز تماس تلفونی ۱۶۶ در کابل.
حسنا سادات یکی از داکتران مرکز تماس تلفونی ۱۶۶ در کابل.

او گفت: "افراد اگر در ولایات باشند با متخصصینی که مسئولیت دارند ارتباط شان از طریق ما برقرار می‌شود و شماره مسئولین را برای شان می‌دهیم، اگر این افراد در کابل باشند ما با بخش‌های مربوطه وزارت صحت ارتباط آن‌ها را تامین می‌کنیم و حتی شماره‌های آمبولانس را در اختیار شان قرار می‌دهیم."

پیش از این مرکز ارائه معلومات تلفنی ۱۶۶، هشت تماس تلفونی را در یک زمان می‌توانست جواب دهد اما حالا در این مرکز در یک زمان ۳۰ تماس تلفونی جواب داده می‌شود.

در گذشته این مرکز هشت کارمند صحی داشت اما حالا ۵۰ داکتر در اینجا در دو شیفت (نوبت کاری)، کار می‌کنند.

در گذشته این مرکز برای ارائه هر نوع معلومات صحی بود اما حالا بیشتر برای معلومات‌دهی در مورد ویروس کرونا اختصاص یافته است. روزانه تا ده هزار تن به این خط تلفونی تماس می‌گیرند.

سید احسان طاهری رئیس دارالانشای کمیته دولتی ارتباطات عامه جهت وقایه و جلوگیری از ویروس کرونا
سید احسان طاهری رئیس دارالانشای کمیته دولتی ارتباطات عامه جهت وقایه و جلوگیری از ویروس کرونا

سید احسان طاهری رئیس دارالانشای کمیته دولتی ارتباطات عامه جهت وقایه و جلوگیری از ویروس کرونا در این باره به رادیو آزادی گفت: "امروز از چهار هزار تا شش هزار تماس از سوی کارمندان این مرکز جواب داده می‌شود و روزانه بیشتر از ده هزار نفر تلفون می‌کنند، بیشتر تماس گیرندگان از ولسوالی ها و قریه های افغانستان می‌باشد."

اما برخی شهرندان افغانستان می‌گویند، چند باری که به این مرکز تماس گرفتند به تلفون‌های شان جواب داده نشده است.

ذبیح الله امرخیل از ولایت کندز یکی از کسانی است که در دو روز اخیر دو بار به شماره تلفن ۱۶۶ تماس گرفته اما موفق نشده تا با کارمندان این مرکز صحبت کند.

او گفت: "از دیروز به این سو به این مرکز تلفون کردم اما ارتباط بر قرار نشد، مکرراً تماس گرفتم اما موفق نشدم که با کارمندان صحی این مرکز صحبت کنم."

مرکز ارائه معلومات صحی ۱۶۶ وزارت صحت عامه از سال‌ها به این‌سو در چوکات وزارت صحت عامه فعالیت می‌کرد اما در جریان دو هفتۀ اخیر این مرکز از سوی کمیتۀ دولتی ارتباطات عامه جهت وقایه و جلوگیری از ویروس کرونا ظرفیت آن بلند برده شد که هزینه آن چهار میلیون افغانی بوده است.

XS
SM
MD
LG