لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۳

ارگ زمان تعیین‌شده برای توقف گزینش‌های تازه در حکومت را تمدید کرد


ارگ ریاست جمهوری افغانستان
ارگ ریاست جمهوری افغانستان

ریاست جمهوری افغانستان زمان تعیین‌شده برای توقف گزینش‌های تازه در حکومت را تمدید کرد.

به دنبال پایان مهلت پنج روزه برای توقف گزینش‌ها و تقرری‌های تازه در حکومت از سوی محمد‌اشرف غنی، به تازگی ریاست جمهوری می‌گوید که گزینش‌های تازه برای مدت ناروشنی متوقف خواهند بود.

وحید عمر مشاور روابط عامه و استراتیژیک رئیس جمهور به رادیو آزادی می‌گوید گفتگوها با جانب عبدالله عبدالله ادامه دارند تا راه حلی برای اختلاف‌های سیاسی به میان آید.

وحید عمر مشاور روابط عامه و استراتیژیک رئیس جمهور
وحید عمر مشاور روابط عامه و استراتیژیک رئیس جمهور

آقای عمر افزود: "صحبت‌ها هنوز ادامه دارند، ممکن یک مقدار زمان دیگری را در بر بگیرد. به‌همین خاطر پنج روزی که قبلاً اعلام شده بود برای فعلاً تمدید است هر وقت که صحبت‌ها یک محصول و نتیجۀ را داشت طبعاً که اعلام می‌شود.

هفته گذشته به‌دنبال درخواست برخی چهره‌های سیاسی به‌شمول حامد کرزی رئیس جمهور پیشین، عبد رب الرسول سیاف از رهبران پیشین جهادی، یونس قانونی معاون پیشین رئیس جمهور و محمد کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان برای پنج روز روند تعیینات و مقرری‌ها را در حکومت متوقف ساخت.

همچنان عبدالله عبدالله نیز به‌دنبال این خواست سیاسیون زمان تعیین‌شده برای گفتگو‌های سیاسی را تمدید کرده بود.

پیش از این به‌دنبال برگزاری مراسم سوگند محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان عبدالله عبدالله نتایج انتخابات را نپذیرفت و او نیز به‌عنوان رئیس جمهور دولت همه‌شمول سوگند وفاداری یاد کرد.

این اختلاف‌ها تا حدی جدی شدند که مایک پامپیو وزیر خارجه امریکا به‌کابل آمد اما تلاش هایش نتیجه ندادند.

پس از آن امریکا یک میلیارد دالر از کمک‌هایش را با افغانستان قطع کرده.

در همین حال یکی از سخنگویان عبدالله عبدالله می‌گوید که اگر به‌زودی حکومت مشارکتی به‌میان نیاید جانب عبدالله به‌عنوان دولت همه‌شمول کارهایش را در کابل و ولایات ادامه خواهد داد.

امید میثم از سخنگویان عبدالله عبدالله گفت: "یک حکومت مشارکتی بر اساس اراده واقعی مردم در افغانستان شکل نگیرد، طبعاً ما مسئولیت داریم در قبال مردم افغانستان که اقدامات لازم را انجام دهیم در صورتی که روند مسالمت‌آمیز به بن‌بست نهایی منتج شود دولت همه‌شمول برای پیشبرد کار‌هایش درکابل و ولایات افغانستان اقدام می‌کند.

امید میثم سخنگوی عبدالله عبدالله
امید میثم سخنگوی عبدالله عبدالله

از سویی هم منابع نزدیک به چهره‌های سیاسی که برای میانجیگری وارد عمل شده اند می‌گویند گفتگوها با هر دو طرف ادامه دارند و ممکن به‌زودی یک راه حل سیاسی به‌میان بیاید.

XS
SM
MD
LG