لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۸

طالبان: با جنرال میلر در مورد تطبیق توافق‌نامه بحث کردیم


آرشیف، جریان مذاکرات هیئت امریکایی با نماینده های گروه طالبان مسلح در دوحه مرکز قطر.
آرشیف، جریان مذاکرات هیئت امریکایی با نماینده های گروه طالبان مسلح در دوحه مرکز قطر.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در تویت تازه خود نوشته است، که نمایندگان سیاسی طالبان با جنرال اسکات میلر فرمانده کل نیروهای امریکایی و حمایت قاطع در افغانستان ناوقت روز جمعه (۲۲ حمل) دیده اند.

سهیل شاهین روز شنبه (۲۳ حمل) نوشته است که در این دیدار روی چگونگی تطبیق توافق‌نامه صلح امریکا و طالبان بحث شده است و نیز بر موردهایی تخطی شده تمرکز شده است.

آقای شاهین افزوده است که طالبان با اسکات میلر روی این مسئله نیز بحث کرده اند که جلو عملیات‌ها در محلات غیر نظامی گرفته شوند.

حکومت افغانستان در مورد دیدار اخیر طالبان با اسکات میلر نظری ندارد، اما می‌گوید با رهایی زندانیان طالبان، ایجاد هیئت همه شمول برای کاهش خشونت‌ها و آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی حسن نیت نشان داد و در بخش صلح گام‌های عملی برداشته است.​

لطیف محمود معاون سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان
لطیف محمود معاون سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان

لطیف محمود معاون سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان در این مورد به رادیو آزادی گفت: "حکومت افغانستان تمام تعهدات خود را عملی کرده است. حکومت افغانستان تعهد خود را در عمل در کاهش خشونت‌ها نشان داد. تشکیل هیئت همه شمول تعهد بزرگ دیگر ما بود، رهایی مشروط زندانیان تعهد دیگرماست که عملی می‌شود. حالا طالبان باید این فرصت را از دست نداده و تعهدات خود را در عمل در امر صلح نشان بدهند."

پیش از این طالبان انتقاد داشتند، که حکومت افغانستان در مورد رهایی زندانیان این گروه توافق‌نامه میان طالبان و امریکا را زیر پا کرده است.

حالا حکومت افغانستان به تازگی از ۵ هزار زندانی طالب، ۲ صد تن را آزاد کرده است.

جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان به رادیو آزادی گفت حکومت برای فراهم کردن زمینه‌های گفت‌وگوهای صلح این زندانیان را آزاد می‌کند.

جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان
جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان

آقای فیصل روز شنبه به رادیو آزادی گفت که حالا طالبان باید در بخش صلح پیشقدم شوند.

ملاقات میان هیئت دفتر سیاسی طالبان و سکات میلر فرمانده کل نیروهای امریکایی و حمایت قاطع در افغانستان از سوی یک سخنگوی نیروهای امریکایی نیز تأیید شده است.

این سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان به رادیو آزادی گفت که این دیدار بخشی از دیدارهای ارزیابی یافته‌های شبکۀ نظامی بوده است.

شبکۀ نظامی – شبکه‌یی است که پس از کاهش خشونت‌ها و توافق صلح امریکا با طالبان برای نظارت از چگونگی کاهش عملیات‌های طالبان، نیروهای حکومتی و نیروهای امریکایی ایجاد شده است.

به گفته این سخنگوی نیروهای امریکایی چگونگی کاهش خشونت‌ها از بحث‌های این دیدار بوده است.

در این حال حزب اسلامی افغانستان نیز روز شنبه اعلامیه‌ای را در پیوند با رهایی زندانیان طالبان منتشر کرده است.

در این اعلامیه آمده است که حکومت افغانستان با هیئت سه نفری طالبان که برای رهایی زندانیان این گروه به کابل آمده بود، برخورد نادرست کرده و مانع در برابر روند صلح ایجاد کرده است.

در این حال شماری از کارشناسان سیاسی می‌گویند، نزدیک شدن طالبان با نیروهای امریکایی و ادامه جنجال‌های سیاسی در داخل کشور، اعتبار حکومت افغانستان را ضعیف و این موقع را به طالبان فراهم می‌سازد که قدرت را در افغانستان به دست بگیرند.

ودیر صافی
ودیر صافی

ودیرصافی کارشناس سیاسی روز شنبه به رادیو آزادی گفت: "چیزی را که امریکایی‌ها با آن‌ها توافق کرده است، حکومت افغانستان مکلف است که آن‌را عملی سازد. هرگاه مخالفت کند، همین جنجال‌ها بیشتر می‌شود و طالبان با حکومت به گفت‌وگوهای صلح نمی‌نشینند. این‌ها میان خود جور نمی‌آیند، من از این می‌ترسم که امریکا با طالبان به حدی نزدیک نشوند که با آن‌ها توافق کند و بگوید که بیاید این‌ها میان خود سازش نمی‌کنند، قدرت و نظام را شما بگیرید و آنرا اداره کنید."

توافق‌نامه میان طالبان و امریکا به تاریخ ۲۹ فبروری در دوحه قطر امضا شد.

به اساس این توافق‌نامه برای آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی باید پنج هزار زندانی طالبان از بند آزاد می‌شدند.

روند رهایی زندانیان طالبان از سوی حکومت افغانستان، خلاف توافق صورت گرفته میان طالبان و امریکا با تاخیر آغاز گردید.

اما حالا حکومت افغانستان می‌گوید در کنار دوصد زندانی رها شده، زندانیان دیگر را نیز رها می‌کند، اما طالبان نیز در پروسه صلح گام بردارند.

XS
SM
MD
LG