لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۶

دیپلومات: احتمالاً اقتصاد شکننده و جنگ زده‌ای افغانستان آسیب بیشتر ببیند


روزنامه‌های جهان
روزنامه‌های جهان
  • دیلی میل

روزنامۀ آنلاین بریتانیایی دیلی میل مقالۀ در مورد دیدار تازه میان جنرال اسکات میلر فرماندۀ نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان و رهبران طالبان چاپ کرده‌است.

سخنگویان دو طرف گفته‌اند که در دیدار شام جمعه (۱۰ اپریل)، در مورد کاهش خشونت در افغانستان صحبت شده‌است.

طالبان مدعی اند که از هنگام امضای موافقتنامۀ صلح میان ایالات متحده و طالبان در ۲۹ فبروری در دوحۀ قطر، حمله‌های نیروهای امریکایی بر این گروه افزایش یافته است.

اما در مقاله آمده که نیروهای امریکایی این اتهام‌ها را رد کرده‌اند.

مقاله نویس گفته، موافقتنامه که بهترین فرصت برای پایان جنگ طولانی در افغانستان پنداشته می‌شود، همچنان پابرجاست، اما نویسنده به این باور است که جنجال سیاسی روان در درون حکومت افغانستان، پیشرفت برای رسیدن به جورآمد فراگیر را کند کرده‌است.

به‌گفتۀ نویسندۀ مطلب چاپ شده در دیلی میل، همین مسئله سبب درماندگی واشنگتن شده و از آغاز گفت‌وگوی میان افغانان هم جلوگیری کرده‌است.

  • دیپلومات

نشریۀ دیپلومات تأثیر شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد افغانستان را بررسی کرده‌است.

در بخشی از مطلب آمده که در هنگام بحران اقتصادی جهان در میان سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸، اقتصاد افغانستان چندان متأثر نشده بود، چون‌که کمک خارجی به تدریج به این کشور سرازیر می‌شد.

اما مقاله‌نویس گفته، با گسترش ویروس کرونا اکنون وضعیت متفاوت است و این‌که احتمال دارد اقتصاد شکننده و جنگ زده‌ای افغانستان آسیب بیشتر ببیند.

در ادامۀ مطلب آمده که رشد اقتصادی افغانستان در ۲۰۱۹ میلادی ۲.۹ درصد بود و حکومت می‌خواست که آن را به پنج درصد برساند.

به نوشتۀ نشریه دیپلومات، ویروس کرونا در حالی در افغانستان گسترش یافته که موافقت‌نامه میان ایالات متحده و گروه طالبان در ۲۹ فبروری امضاء شد و بانک جهانی در گزارش خود، وضعیت امنیتی برای سرمایه‌گذاری در افغانستان را محدود خواند.

بر اساس اطلاعات وزارت صحت عامۀ افغانستان، تا کنون بیش از ۵۵۰ نفر در این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

XS
SM
MD
LG