لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۶

وزارت‌دفاع: طالبان توافق صلح با امریکا را نقض کرده‌اند


آرشیف، یک سرباز افغان حین نبرد با شورشیان مسلح
آرشیف، یک سرباز افغان حین نبرد با شورشیان مسلح

نهادهای امنیتی و دفاعی افغانستان گروه طالبان را به نقض توافق‌نامه صلح این گروه با امریکا متهم کرده است.

روح‌الله احمدزی، سخنگوی وزارت دفاع امروز یکشنبه (۲۴ حمل) به رادیو آزادی گفت هر چند گروه طالبان به حمله‌های‌شان در برابر نیروهای امنیتی و دفاعی کشور شدت بخشیده اند اما خود این گروه بیشتر تلفات دیده است.

روح‌الله احمدزی، سخنگوی وزارت دفاع
روح‌الله احمدزی، سخنگوی وزارت دفاع

او گفت: "طالبان مانند همیشه به پوسته‌ها و مواضع نیروهای امنیتی حمله کردند، اما نیروهای امنیتی در چارچوب دفاع فعال این حمله‌ها را عقب زده‌اند. در این حمله‌ها به طالبان تلفات بیشتری وارد شده است. در حمله‌ای که این گروه دیروز در ولسوالی وردوج و نسی بدخشان قرار بود انجام دهد، عقب زده شد و به این گروه تلفات وارد شد. نیروهای ما به توافق‌نامه متعهد هستند، اما متأسفانه پیوسته این گروه توافق‌نامه را نقض کرده است."

یکی از شرایط توافق‌نامه صلح امریکا و طالبان کاهش خشونت‌ها است.

حکومت افغانستان برای آغاز مذاکرات صلح با طالبان، خواستار برقراری آتش‌بس شده، اما این گروه تا حال به این خواست پاسخ مثبت نداده است.

شورای امنیت ملی افغانستان به تازگی از طالبان خواسته که به آتش‌بس تن دهند و برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان، دست از حمله بردارند.

آرشیف، شماری از جنگجویان گروه طالبان در ولایت پکتیا
آرشیف، شماری از جنگجویان گروه طالبان در ولایت پکتیا

با این حال، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی نظامی این گروه به رادیو آزادی گفته با آن‌که این گروه توافقی با حکومت نکرده، حملات خود را تا ۴۰ درصد کاهش داده است.

به گفته آقای مجاهد، جنگجویان این گروه تنها در صورت احساس خطر از جانب نیروهای دولتی، از خود واکنش نشان می‌دهند.

سخنگوی گروه طالبان گفته که اگر دولت تمامی زندانیان این گروه را آزاد کند، خشونت‌ها پایان خواهند یافت.

با این حال، خالد سادات کارشناس روابط بین‌الملل می‌گوید اقدامات متقابل دو طرف به منظور "قدرت‌نمایی" صورت می‌گیرد که به گفته او، زمینه "مداخلات خارجی" را فراهم می‌کند.

آقای سادات گفت: "دو طرف باید به جنگ پایان دهند. پس از امضای توافق‌نامه، بدبختانه، بیشتر آسیب به غیرنظامیان رسیده است. اگر جنگ کاهش نیابد، تفاهم امریکا و طالبان نقض شده و معنای ندارد. امریکایی‌ها باید از تمام فرمول‌ها برای کاهش خشونت و فراهم شدن زمینه مذاکرات استفاده کنند. شدت جنگ به نفع هیچ طرف نیست. این جنگجویان فکر می‌کنند تلاش‌های صلح نتیجه نداده و انگیزه جنگی بیشتر تقویت می‌شود."

بر بنیاد معلومات نهادهای امنیتی و دفاعی کشور در حال حاضر در ۱۰ ولایت افغانستان درگیری‌ها میان طالبان و نیروهای دولتی به شدت ادامه دارند.

XS
SM
MD
LG