لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۳

دسپیکتیتور: "خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به معنای صلح نیست"


آرشیف، شماری از روزنامه های جهان
آرشیف، شماری از روزنامه های جهان
  • دسپیکتیتور

مجله بریتانوی دسپیکتیتور در تازه ترین شماره اش مقاله‌ای را در مورد افغانستان به نشر رسانیده تحت عنوان ۱۹ سال برباد رفته: "خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به معنای صلح نیست."

پاول وود نویسنده مقاله از سال ۲۰۱۱ قصه می‌کند که از قرارگاه قوای بریتانوی در هلمند خارج شده، به سوی یک تکسی در حرکت بود و برای مصاحبه‌ای نزد یک طالب می‌رفت.

نویسنده می‌نویسد "می‌دانستم کار پرخطری می‌کنم، در گذشته دو بار با طالبان نشسته بودم ولی تحت تدابیر جدی در کابل، ولی در هلمند فقط اطمینان کسی را داشتم که این مصاحبه را تنظیم کرده بود و بالای قضاوت وی اعتماد کردم، ولی بازهم..." نوینسده‌ای مقاله دسپیکتیتور از خانه‌ای نیمه کهنه حکایت می‌کند که در آن با طالب دید، طالبی‌که وی نیز خطری را در کمر بسته حاضر به صحبت شده بود.

پاول وود نویسنده مقاله‌ای مجله دسپیکتیتور می‌افزاید، این طالب برایش گفت زمانی‌که در سال ۲۰۰۶ اعلان شد بریتانوی ها به هلمند میایند، مردان قریه‌ای شان گردهم جمع شده و اکثریت مطلق تصمیم گرفتند، به طالبان بپیوندند.

به نوشته نویسنده "این گفته ها به این سبب برایم حیران کننده نبود زیرا فرزندان بریتانوی هایی‌که آخرین بار در جنگ افغان انگلیس صد سال پیش در افغانستان بودند، به هلمند می‌رفتند. به نوشته نویسنده قبل از سال ۲۰۰۶ می‌توانستید سوار موتر شده به هر نقطه هلمند بروید ولی با آمدن انگلیس ها، غربی‌ها در این ولایت تنها با کاراون‌های زرهی جرات گشت‌وگذار را داشتند.

نویسنده در این مقاله مفصل از ترک هلمند از سوی بریتانوی ها و مستقر شدن قوای امریکایی در سال ۲۰۱۰ حکایت می‌کند و بالاخره می‌نویسد "همین طالب را در سال ۲۰۱۱ دیدم، برایم گفت بیش از ۳۰ عضو خانواده‌اش را در جنگ علیه نیروهای امریکایی و متحدین بریتانوی آن‌ها از دست داده و دیگر از جنگ خسته شده است و می‌خواهد کلاشینکوف اش را به زمین بگذارد.

به گفته نویسنده، این خسته‌گی از جنگ بهترین فرصت برای ختم جنگ و ایجاد صلح میان افغان‌ها در حالی است که قوای خارجی افغانستان را ترک می‌کند. ولی نویسنده می افزاید افغانستان هیچگاه یک حکومت مرکزی قوی نداشته است و احتمالی ترین نتیجه خروج قوای امریکایی از افغانستان این خواهد بود که تضادها در این کشور پابرجا بماند، یعنی طالبان در جنوب، یک حکومت ضعیف در کابل و جنگسالاران در بخش‌های دیگر. پس خروج قوای امریکایی از افغانستان به معنای صلح نیست.

  • دنیشن

روزنامه دنیشن چاپ هند نیز در شماره اخیرش مقاله‌ای در مورد افغانستان به نشر رسانیده و از کمک تازه هند به افغانستان یاد کرده که به روز یکشنبه از طریق بندر چابهار راهی این‌کشور شد.

به نوشته روزنامه، یک کشتی هندی به روز یکشنبه با محموله‌ای بزرگ حدود ۵ هزار متریک تن گندم، ادویه ضد ملاریا و هایدروکسی کلورین به افغانستان راهی چابهار شد.

هایدروکسی کلورین دوای است که گفته می‌شود بر ضد ویروس کرونا موثر باشد.

۲۵۱ کانتینر حاوی اولین بخش یک محموله بزرگ ۷۵ هزار متریک تن مواد کمکی که هند به افغانستان می‌فرستد روانه افغانستان شد و قرار است متباقی آن در هفته های آینده فرستاده شود. به نوشته روزنامه، هند ۵۰۰ هزار تابلیت هایدروکسی کلورین برای تداوی بیماران کووید ۱۹ به افغانستان کمک کرده است.

به نوشته مقاله این اقدام یک ماه بعد از آن صورت می‌گیرد که صدراعظم هند ناریندرا مودی در یک کنفرانس ویدویی با سران کشورهای جنوب آسیا به شمول رئیس جمهور غنی از تلاش‌های مشترک به هدف مبارزه علیه ویروس کرونا یا بیماری کووید۱۹ سخن گفته و خواهان ایجاد یک بنیاد مالی مشترک برای چنین کار شد.

به نوشته مقاله برای ارسال کمک هند به افغانستان استفاده از بندر چابهار از نقش سمبولیک برخوردار است زیرا اولین بار است که هند از این بندر استفاده می‌کند و آن‌هم در یک ماموریت بشری برای یک کشور مسلمان.

به نوشته روزنامه این اقدام بعد از آن صورت می‌گیرد که رهبران ارشد ایران صدراعظم هند ناریندرا مودی را به سبب سرکوب خشونت آمیز مسلمانان در هفته اخیر فبروری در کشورش مورد انتقاد شدید قرار دادند.

XS
SM
MD
LG