لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۳

نگرانی باشنده‌های کابل از افزایش بهای مواد خوراکی


آرشیف، مندوی شهر کابل
آرشیف، مندوی شهر کابل

در کنار قرنطینه، گسترش روز افزون ویروس کرونا و بیکاری حالا افزایش بهای مواد خوراکی در کابل یکبار دیگر باشندگان این شهر را نگران ساخته است.

آنان می‌گویند هر چند بیشتر مرزهای افغانستان باز اند اما این کار هنوزهم جلو افزایش روز به روز بهای مواد خوراکه را نگرفته است.

ظریف و وحید دو تن از باشندگان ناحیه دهم شهر کابل به رادیو آزادی چنین گفتند: "فقر و بیکاری زیاد شده، مردم توانایی خرید یک لقمه نان را ندارند. با آن که تمام مرزها باز اند اما هنوز هم قیمت مواد خوراکه هم‌چنان بلند است."

"قرنطینه از یک طرف فقر و بیکاری از سوی دیگر مردم را نگران ساخته است و باید دولت در این زمینه توجه کند."

ظریف که پدر چهار فرزند است می‌گوید بیشتر از مبتلا شدن به ویروس کرونا مردم به گرسنگی فکر می‌کنند.

در همین حال شماری از دکانداران می‌گویند که بهای موادخوارکی در تمامی عمده فروشی‌ها افزایش یافته است.

بصیر دکاندار در مارکیت مکروریان کابل است. او به رادیو آزادی گفت قیمت تمام اجناس افزایش یافته است.

او افزود: "قبلاً یک کارتن تخم را ۸۵۰ افغانی می‌گرفتیم حالا به ۱،۷۵۰ افغانی می‌خریم. آرد هم بلند رفته خود ما نانوایی داریم آرد هم زیاد بلند رفته است یعنی از ۱،۲۰۰ به ۱،۸۵۰ افغانی بلند رفته است."

پس از گسترش ویروس کرونا در کابل وزارت صحت عامه در همکاری با سایر ادارات اقدام به دواپاشی این شهر کرده است.
پس از گسترش ویروس کرونا در کابل وزارت صحت عامه در همکاری با سایر ادارات اقدام به دواپاشی این شهر کرده است.

پس از گسترش ویروس کرونا در شهر کابل حکومت قیود بر گشت‌وگذار را در شهر کابل وضع کرد و به همین دلیل شماری زیاد افرادی که کارهای آزاد می‌کردند، بیکار شدند و با مشکلات اقتصادی روبه‌رو شده‌اند.

با این‌ همه شاروالی کابل می‌گوید که این اداره به همکاری وزارت داخله اقداماتی را برای کنترول نرخ مواد خوراکه در شهر کابل روی دست گرفته است.

این نهاد می‌گوید تاکنون ده‌ها دکان و فروشگاه‌های عمده فروش به علت گران فروشی جریمه شده اند و در مواردی هم دکان‌های‌شان بسته شده اند.

آرشیف، مندوی شهر کابل
آرشیف، مندوی شهر کابل

نرگس مومند سخنگوی این اداره روز سه‌شنبه به رادیو ازادی گفت: "شاورالی کابل و اداره‌های دیگر خود را مکلف می‌دانند که در مقابل هموطنان عزیز همکار باشند. پیش از این هم ساحات مختلف که گران فروشی می‌کردند به همکاری وزارت داخله ساحات را نظارت و کنترول کردیم. حالا هم اگر مشکل باشد هموطنان ما می‌توانند با شماره ۱۵۵ در تماس شده و مشکلات‌شان را با ما در میان بگذارند."

در همین حال جان آقا نوید معاون روابط عامه اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان می‌گوید به دلیل افزایش تقاضا در کشور و ضد عفونی کردن اموال در بنادر قیمت‌ها اندکی زیاد شده اما نه به شکل سرسام آور آن.

اقای نوید به رادیو آزادی گفت این اتاق با همکاری حکومت تلاش می‌کند تا قیمت مواد به ویژه مواد خوراکه را اداره کند تا مردم از این درک با مشکل روبه‌رو نشوند.

XS
SM
MD
LG