لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۳

اضرار مالی ناشی از گسترش ویروس کرونا بر سکتور هوایی افغانستان


یک طیارۀ شرکت هوایی آریانا در میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی
یک طیارۀ شرکت هوایی آریانا در میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی

ادارۀ ملکی هوانوردی افغانستان می‌گوید با وضع محدودیت پروازها به علت بحران به میان آمده از گسترش ویروس کرونا در نزدیک به دو ماه گذشته، درآمد این اداره ۶.۹ میلیون دالر کاهش یافته است.

محمد قاسم وفایی زاده رئیس این اداره روز چهارشنبه (۲۷ حمل) در صحبت با رادیو آزادی گفت که اگر وضعیت هم‌چنین دوام کند سکتور هوایی کشور در مدت پیش‌بینی شده بیش از ۲۵ میلیون دالر ضرر خواهد کرد.

او گفت: "با توجه به تاثیر گسترده جهانی ویروس کرونا، محاسبۀ که ما داریم، سکتور هوایی افغانستان در معیاد قابل پیش‌بینی شش ماهه بیش از ۲۵ میلیون دالر ضرر خواهد کرد."

او هم‌چنین گفت که تمامی پروازهای جهانی به افغانستان متوقف اند و تنها به هند، ترکیه و دوبی پروازهای محدود یک جانبه برای انتقال افغان‌ها از آن کشورها به افغانستان، صورت می‌گیرد.

به گفته آقای وفایی‌زاده از چندی به این سو، پروازهای داخلی نیز محدود شده اند.

بر بنیاد معلومات اداره هوانوردی ملکی افغانستان شرکت هواپیمایی کام‌ایر و شرکت هواپیمایی آریانا در دو ماه اخیر از این رهگذر ۱۸ میلیون دالر زیان کرده‌اند.

نخستین قضیه ویروس کرونا در افغانستان به تاریخ ۵ ماه حوت، در هرات ثبت شد.

با انتشار بیشتر این ویروس در افغانستان، کشورهای جهان پروازهای رفت و آمد به این کشور را متوقف کردند.

شرکت‌های هوایی آریانا و کام ایر پیش از این افزون بر پروازهای داخلی، به بیش از ده کشور دیگر پرواز داشتند.

آرشیف، طیاره شرکت هوایی خصوصی کام ایر در میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی
آرشیف، طیاره شرکت هوایی خصوصی کام ایر در میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی

به اساس معلومات اداره هوانوردی ملکی افغانستان، قبلاً در هر ۲۴ ساعت، ۴۰۰ پرواز از حریم فضایی افغانستان مي‌گذشت که این اداره از هر پرواز آن ۷۰۰ دالر حق العبور می‌گرفت.

با این حال شماری از شرکت‌های هواپیمایی کشور می‌گویند اگر این وضعیت ادامه یابد آنان با بحران مالی روبه‌‌رو خواهند شد.

عالم شاه ابراهیمی رئیس عمومی شرکت هوایی آریانا در این باره به رادیو آزادی گفت: "ما در ربع اول سال مالی نظر به بودجه که پلان کرده بودیم، بیش از ۶۲ درصد درآمد ما را از دست داده ایم، یعنی ما از صددرصد درآمد تنها ۳۸ درصد بدست آورده ایم."

او افزود که شرکت آریانا در کنار خواست بسته‌های کمکی از حکومت، پیشنهاد کرده که از طیاره‌های مسافربری به شکل کارگو استفاد شود و مواد اساس اولیه و طبی از کشور‌های بیرون توسط این طیاره انتقال یابد.

این در حالی‌است که انجمن بین‌المللی حمل‌و‌نقل هوایی به اساس ارزیابی که کرده گفته است که خطوط هوایی بین‌المللی امسال به علت ویروس کرونا بیش از ۲۰۰ میلیارد دالر ضرر می‌کنند.

XS
SM
MD
LG