لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۲

نیکولاس کی: گروه طالبان هنوز عامل اصلی خشونت در افغانستان است


نمایندۀ ناتو: کاهش خشونت باید دوامدار باشد نه کوتاه مدت
نمایندۀ ناتو: کاهش خشونت باید دوامدار باشد نه کوتاه مدت

سازمان ناتو می‌گوید که گروه طالبان هنوز عامل اصلی خشونت در افغانستان است و مانع مبارزه با ویروس کرونا مانع ایجاد می‌شود.

با آن که حدود یک‌ونیم ماه از امضای توافقنامۀ صلح میان امریکا و گروه طالبان می‌گذرد، اما به تازگی نمایندۀ غیرنظامی ناتو در افغانستان می‌گوید که این گروه عامل اصلی جنگ در افغانستان است.

نیکولاس کی در گفت‌وگوی ویژه با رادیوی آزادی گفت که طالبان هنوز هم بر غیرنظامیان و نیروهای امنیتی افغانستان حمله می‌کنند و به جنگ ادامه می‌دهند.

این مقام بلندپایۀ ناتو از گروه طالبان خواست که مطابق توافقنامۀ امضاء شده در دوحه عمل کند و دست از خشونت بردارد.

آقای کی افزود: "باید واضح بگویم که این طالبان است که با حملات خود افغانان را هدف قرار می‌دهند، به نیروهای امنیتی افغان و افراد غیرنظامی حمله می‌کنند. این طالبان هستند که هنوز هم خشونت می‌کنند، با این کارشان بر سر راه مبارزه با ویروس کرونا مانع ایجاد می‌کنند. من از طالبان می‌خواهم که به خواست افغان‌ها و جهان پاسخ دهند، آتش‌بس کنند و با ویروس کرونا مبارزه کنند."

پس از امضای توافقنامۀ صلح میان امریکا و طالبان، هنوز هم خشونت در برخی مناطق افغانستان ادامه دارد.
پس از امضای توافقنامۀ صلح میان امریکا و طالبان، هنوز هم خشونت در برخی مناطق افغانستان ادامه دارد.

آقای کی با اشاره با دیدار زلمی خلیل‌زاد و اسکایت میلر، فرماندۀ نیروهای حمایت قاطع با سران طالبان در قطر می‌گوید که جنرال میلر به طالبان نشان داد که این آن گروه است که به غیرنظامیان حمله می‌کنند، نه نیروهای ائتلاف.

سفیر غیرنظامی ناتو ضمن درخواست برقراری آتش‌بس از جانب گروه طالبان، بر حمایت این سازمان از نیروهای امنیتی تأکید می‌کند.

او می‌افزاید: "اجازه دهید روشن کنم که ناتو به کمکش به نیروهای امنیتی افغان، آموزش این نیروها و حمایت مالی از آنان ادامه می‌دهد. ناتو در این بخش به تعهداتش پابند است. ما به هرگونه کمکی که نیاز باشد، ادامه می‌دهیم."

نماینده ملکی ناتو می‌افزاید در حال حاضر این سازمان از روند صلح نظارت می‌کند و از تمام طرف‌ها می‌خواهد که راه را برای مذاکرات صلح بین‌الافغانی باز کند.

پس از امضای توافقنامۀ صلح میان امریکا و طالبان، خشونت در برخی مناطق افغانستان ادامه یافت، اما حکومت افغانستان و طالبان در این راستا یکدیگر را متهم می‌کنند.

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که گروه طالبان پس از پایان هفتۀ کاهش خشونت‌ها توافقنامۀ صلح را نقض کرد و به حملات‌ به نیروهای امنیتی افغانستان ادامه داد.

فواد امان، معان سخنگوی این وزارت به رادیوی آزادی می‌گوید: "نیروهای افغان در حال حاضر توافق صلح را رعایت و بخاطر احترام به این توافقنامه در حالت دفاع فعال قرار دارند. نیروهای امنیتی افغانستان در کنار این که از مردم دفاع می‌کنند در بخش مبارزه با ویروس کرونا نیز سهم فعال دارند."

فواد امان، معان سخنگوی وزارت دفاع
فواد امان، معان سخنگوی وزارت دفاع

اما گروه طالبان اظهارات نمایندۀ غیرنظامی ناتو در افغانستان را نادرست می‌داند و می‌گوید که این گروه هیچ‌گونه سرپیچی از توافقنامه نکرده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان به روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت که این گروه عملیات خود را نسبت به‌گذشته کاهش داده و بر هیچ یک از شهرهای بزرگ حمله نکرده است.

ناتو در حالی خواهان آتش‌بس و کاهش خشونت شده که سرمنشی سازمان ملل متحد و اتحادیۀ اروپا برای مبارزه با ویروس کرونا خواهان قطع جنگ از سوی طالبان شده‌اند.

XS
SM
MD
LG