لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۲

مایک پامپیو: امریکا به‌تلاش‌ها برای ختم جنگ در افغانستان متعهد است


مایک پومپیو
مایک پومپیو

مایک پامپیو وزیر خارجۀ ایالات متحده می‌گوید که کشورش به‌تلاش‌ها برای ختم جنگ در افغانستان متعهد است.

وزیر خارجۀ ایالات متحده روی تعهد واشنگتن در راستای ختم جنگ و برقراری صلح در افغانستان تاکید ورزید.

مایک پامپیو دیروز در جریان نشست خبری تلفنی در کنار مسائل دیگر در باره افغانستان نیز صحبت کرد.

آقای پامپیو در این نشست با یک گروه از خبرنگاران کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی عمدتاً در مورد تلاش‌های ایالات متحده در زمینۀ مبارزه با ویروس کرونا صحبت می‌کرد.

وزیر خارجۀ ایالات متحده در بخشی از این نشست در پاسخ به این سؤال خبرنگار رادیو آزادی که آیا ایالات متحده بالای طالبان فشار می‌آورد که خشونت را کاهش دهند تا حکومت افغانستان بتواند امکانات بیشتر را برای مبارزه با کرونا اختصاص دهد؟ گفت: "شما به‌خشونت که طالبان در افغانستان انجام می‌دهند اشاره کردید، من شخصاً خودم و سفیر خلیل‌زاد تلاش داریم اطمینان یابیم که تمامی طرف‌ها به تعهدات خود عمل کنند."

آقای پامپیو افزود که ایالات متحده در داخل افغانستان با حکومت این کشور، نهادهای غیرحکومتی، طالبان و شخصیت‌ها مشترکاً کار می‌کند تا روند صلح و مصالحه به پیش برده شود- روندی که به گفتۀ وی نه‌تنها برای افغانستان، بلکه برای پاکستان و در کل آسیای جنوبی و مرکزی مهم است.

وزیر خارجۀ ایالات متحده در ادامه گفت: "شاهد برخی گام‌های خوب به پیش بوده‌ایم. مانند آغاز رهایی زندانیان در هفته‌ گذشته. امیدوارم که حکومت افغانستان در راستای ایجاد یک تیم که بتواند وارد مذاکرات بین‌‎الافغانی شود نزدیک‌تر شده باشد، ما با اطراف مختلف در سطح منطقه کار می‌کنیم تا همۀ شان در این تلاش‌ها دخیل باشند. این تنها تلاش ایالات متحده نیست بلکه تلاش همه برای رسیدن به یک راه حل از طریق مذاکرات بین‌الافغانی است."

پیش از این، ینس استولتنبرگ سرمنشی ناتو به روز چهارشنبه از طالبان خواست که به اساس موافقت‌نامه ای که میان این گروه و ایالات متحده امضاء شده است، خشونت‌ها را کاهش دهند.

ینس استولتنبرگ سرمنشی ناتو
ینس استولتنبرگ سرمنشی ناتو

استولتنبرگ پس از نشست وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو در ویدیو کنفرانس در شهر بروکسل گفت که بهترین راه برای حمایت از صلح افغانستان، پشتیبابی از نیروهای دفاعی و امنیتی این کشور است.

او طالبان را به آغاز گفتگوی بین‌الافغانی تشویق کرد و گفت که طالبان نمی‌توانند در میدان جنگ برنده شوند.

XS
SM
MD
LG