لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۸

وزارت دفاع: ادامه حملات طالبان نقض توافق این گروه با امریکا است


آرشیف، شماری از جنگجویان گروه طالبان در ولایت غزنی
آرشیف، شماری از جنگجویان گروه طالبان در ولایت غزنی

در افغانستان از یک سو روزانه ده‌ها نفر به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند و از سوی دیگر در بیش از ده ولایت جنگ و درگیری صورت می‌گیرد.

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید هنوز هم در برخی ولایت‌ها جنگجویان گروه طالبان حمله می‌کنند و نیروهای افغان به حملات آن‌ها پاسخ می‌دهند. جنگ بین دو طرف تلفاتی هم در پی دارد.

فواد امان معاون سخنگوی این وزارت می‌گوید هر روز در بیشتر از ده ولایت نیرو‌های امنیتی افغانستان با طالبان می‌جنگند: "طالبان خلاف توافق‌نامه صلح با امریکا، به نیروهای امنیتی افغان حمله می‌کنند، اما نظامیان افغان با احترام به این توافق‌نامه در حالت دفاعی فعال قرار دارند و از خود دفاع می‌کنند."

اما گروه طالبان می‌گوید نیروهای این گروه در محلاتی حمله می‌کنند که نیروهای افغان در آن جا‌ها حضور فعال دارند یا به تازگی مستقر می‌شوند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان می‌گوید این گروه حملات خود را تا ۴۰ درصد کاهش داده است.

به گفته او، این گروه با همکاری سازمان صحی جهان و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، برای جلوگیری از ویروس کرونا تدابیری روی دست گرفته و در مناطقی که موارد مثبت کرونا ثبت شود، در آنجا جنگ کاهش خواهد یافت.

ویروس کرونا در مناطق زیر ادارۀ طالبان
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:17 0:00

این در حالی است که اخیراً در برخی از ولایت‌ها به ویژه لوگر، هلمند و جوزجان به دلیل جنگ متقابل به هر دو طرف تلفات وارد شده است.

در همین حال سید اکبر آغا، عضو پیشین گروه طالبان می‌گوید طالبان و حکومت باید برای مبارزه با ویروس کرونا و نیز آغاز گفت‌وگوهای صلح، تلاش‌های خود را بیشتر کنند.

سید اکبر آغا، عضو پیشین گروه طالبان
سید اکبر آغا، عضو پیشین گروه طالبان

او گفت: "من فکر می‌کنم که در کنار مبارزه با ویروس کرونا، باید جنگ چهل ساله در افغانستان به پایان برسد. امریکا باید مسئولیت خود را ادا کند و زمینه گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را فراهم کند."

این عضو پیشین گروه طالبان که در کابل اقامت دارد، تأکید می‌کند که هر دو طرف باید موضوع تبادله زندانیان را به پایان برسانند تا زمینه برای آتش‌بس و صلح فراهم شود.

XS
SM
MD
LG