لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۴

یک منبع معاونیت نخست ریاست جمهوری: ویروس کرونا جان ۴۰ تن را در سروبی گرفته است


آرشیف، جریان دفن شخصی که در اثر بیماری کرونا جان باخته در ولایت هرات
آرشیف، جریان دفن شخصی که در اثر بیماری کرونا جان باخته در ولایت هرات

پس از نشر گزارش‌ها در بارۀ جان باختن ده‌ها تن به علت ابتلا به ویروس کرونا در ولسوالی سروبی کابل، به تازگی یک منبع آگاه از موضوع در معاونیت نخست ریاست جمهوری به رادیو آزادی تایید کرد که نزدیک به ۴۰ تن در نتیجۀ بیماری کووید ۱۹ در این ولسوالی جان داده اند.

این منبع که نمی‌خواهد به علت حساسیت موضوع از او نام گرفته شود می‌گوید که پس از خطر گسترش ویروس کرونا در ولسوالی سروبی، هیئتی را برای بررسی به این ولسوالی فرستادند که بر بنیاد یافته‌های همین هیئت شماری از اعضای خانواده‌های این جان باخته گان نیز به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

اما این منبع در بارۀ شمار آن‌ها و چگونگی قرنطینۀ شان چیزی نگفت.

وزارت صحت عامۀ افغانستان اين موضوع را رد کرده می‌گوید که نتایج بررسی‌های هیئت فرستاده شده این وزارت چیزی نیست که ادعا می‌شود.

اما گوهرخان بابری ولسوال سروبی به رادیو آزادی گفت که مردم محل برایش گفته اند که تا ۳۵ تن به علت ابتلا به ویروس کرونا در این ولسوالی جان باخته اند.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان
ارگ ریاست جمهوری افغانستان

او می‌افزاید که تاکنون مسئولان صحی محل و مسئولان وزارت صحت کشور به او در این باره معلومات نداده اند: "هشت رویداد مثبت داریم که سه تن‌شان جان دادند و پنج تن‌شان دوباره صحت‌یاب شدند. مردم محل می‌گویند که ۳۵ تن که علایم مبتلا بودن به ویروس کرونا را داشتند جان داده اند اما تأیید رسمی این خبر را تاکنون نداریم."

پیش از این فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامۀ کشور هم گفته است که یک شفاخانه ۲۰ بیستر را برای مبارزه با ویروس کرونا در این ولسوالی آماده کرده است.

این منبع معاونیت نخست ریاست جمهوری مبتلا شدن بیش از ۲۰ کارمند ارگ و ادارۀ امور را به این ویروس نیز تأیید می‌کند و می‌گوید که احتمال دارد این شمار بیشتر هم باشد.

اما کاخ ریاست جمهوری دیروز شنبه (۳۰ حمل) از صحبت با رادیو آزادی در بارۀ این خبر خودداری کرد.

این منبع معاونیت نخست ریاست جمهوری از خطرهای آیندۀ گسترش ویروس کرونا در افغانستان و میزان مرگ و میر ناشی از آن نیز نگران است. منبع می‌گوید بر بنیاد پیش‌بینی‌های نهادهای بهداشتی معتبر جهان احتمال دارد نزدیک به دو صد هزار تن به علت بیماری کوید ۱۹ در افغانستان بمیرند.

فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان
فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان

اما این منبع از تدابیر حکومت برای جلوگیری و مبارزه با این ویروس نیز سخن گفته است.

بر بنیاد گفته‌های این منبع، حکومت افغانستان تاکنون نُه میلیارد افغانی را از بودجۀ ملی برای مبارزه با ویروس کرونا جدا کرده است که بر بنیاد آن در هر ولایت ریاست مبارزه با ویروس کرونا زیر چتر وزارت صحت عامه نیز ایجاد شده است.

منطقه سروبی ولایت کابل
منطقه سروبی ولایت کابل

این منبع معاونیت نخست ریاست جمهوری می‌گوید که اکنون در کشور ۷ لابراتوار تشخیص ویروس کرونا وجود دارد که این شمار در دو هفته آینده به ۱۵ لابراتوار افزایش خواهد یافت و تا ۴۰ روز دیگر تا ۳۰ لابراتوار در کشور فعال خواهد شد.

به گفته این منبع به وزیر صحت کشور اختیار داده شده است که برای مبارزه با ویروس کرونا تا نُه هزار تن را در سراسر کشور استخدام کند و نیز وزیر صحت عامه می‌تواند هزینۀ تا ۲۰ میلیون افغانی را از بودجه با صلاحیت خودش امضا کند.

از پی‌آمدها و خطرهای آیندۀ برخاسته از ویروس کرونا در حالی صحبت می‌شود که حکومت همین اکنون افزون بر کابل زمان قرنطینه شماری از ولایت‌های کشور را تمدید کرده است.

XS
SM
MD
LG