لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۴

نگرانی شماری از ایرانیان از بازگشایی برخی فعالیت‌ها در این کشور


حکومت ایران به بازگشایی کارهای کم خطر در این کشور اجازه داد.
حکومت ایران به بازگشایی کارهای کم خطر در این کشور اجازه داد.

بازار‌ها و مراکز خریداری روز دوشنبه (۲۰ اپریل) در ایران باز گشایی شدند و رفت و آمد سیل آسای مردم به بیرون از خانه خیلی افزایش یافت.

برخی دکان‌ها مانند قالین فروشی و زرگری که شاید از نیازمندی‌های خیلی اولیه هم نباشند، با رفع محدودیت از سوی حکومت، قفل‌های شانرا پس از یک و نیم ماه باز کردند.

شهروندان ایران می‌گویند، اگر در خانه بمانند هیچ‌گونه کمک مالی برای‌شان صورت نمی‌گیرد، بناءً مجبور اند برای کار و بار، بیرون شوند.

یکی از جاده های مزدحم تهران
یکی از جاده های مزدحم تهران

عمادی یک زن ۴۷ ساله، باشندۀ شهر تهران است. او می‌گوید، هیچ کسی برای مردم کمک مالی نمی‌کند بناءً آن‌ها با پذیرش خطر ویروس کرونا، به خاطر کسب و کار از خانه‌های‌شان بیرون می‌شوند.

او گفت: "مردم ایران با دو استرس دست و پنجه نرم می‌کنند. یکی این‌که اگر در خانه نشستیم، هزینه‌های ما را کی می‌پردازد. دوم این‌که اگر بیرون شدیم، همه خطر را می‌پذیریم."

برای بسیاری‌ها، گشایش بازار پس از حدود یک و نیم ماه خبر خوشی هم نیست زیرا با توجه به شیوع ویروس کرونا در ایران، برخی نهادها از احتمال موج دوم ویروس هشدار می‌دهند. با این هم شماری، مجبوریت‌های اقتصادی را برتر از ویروس کرونا می‌دانند.

علی حاجی محمد، فروشنده در تهران است. او شکایت می‌کند که در یک و نیم ماه گذشته برایش هیچ‌گونه کمک مالی نشده و مجبور است از خانه بیرون شود.

او گفت: "چون چهل و پنج روز مغازۀ ما بسته ماند، درآمد ما صفر بود. چهل و پنج روز هیچ درآمدی نداشتیم."

خبرگزاری رویترز به مناطق مختلف شهر تهران سر زده و گزارش ویدیویی مکمل از مناطق این شهر تهیه کرده است.

در ویدیو دیده می‌شود که ازدحام خیلی‌ها بالاست و تدابیر صحی تنها در مقابل در‌های ورودی برخی مراکز خریداری دیده می‌شوند، آنهم با آزمایش درجۀ تب.

حسن روحان رئیس جمهوری ایران
حسن روحان رئیس جمهوری ایران

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران دو هفته پیش اعلام کرد که در ۱۱ اپریل برخی کسب و کارهای کم خطر در سایر شهرها باز خواهند شد و یک هفته بعد در ۱۸ اپریل اقدام مشابه در تهران به اجرا گذاشته خواهد شد.

با آنکه گفته شده بود، ورزشگاه‌ها، مکتب‌ها، مراکز خریداری، زیارتگاه‌ها، مسجد‌ها و پوهنتون‌ها در ایران بسته خواهند ماند باز هم بر اساس گزارش‌ها، حضور گستردۀ مردم در جاده‌ها و بازار‌ها نگران کننده به نظر می‌رسد.

بر اساس آنچه وزارت صحت ایران اعلام می‌کند، بیش از ۸۳ هزار تن در این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده اند. این آمار بلند‌ترین شمار در شرق میانه به شمار می‌رود.

در دو هفته اخیر انتقادها خیلی شدید بود که دولت ایران رسیدگی به ویروس کرونا را به صورت درست مدیریت کرده نتوانست و حالا محدودیت‌ها را هم بر می‌دارد.

اما رژیم ایران می‌گوید که همزمان با شفاخانه و داکتران، چرخ اقتصاد این کشور هم باید دور زند و به استدلال رهبری، کسب و کار‌ها تا جایی‌که خطرناک نباشند، باید فعال بمانند.

XS
SM
MD
LG