لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۷ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۴

عفو بین‌الملل: مجازات اعدام به پائین‌ترین سطح در جهان رسیده است


آرشیف
آرشیف

شمار اعدام‌ها در سال ۲۰۱۹ در سراسر جهان به ۶۵۷ مورد کاهش یافته که ۳۳ مورد کمتر از سال ۲۰۱۸ بود.

تمام این اعدام‌ها در ۲۰ کشور جهان صورت گرفته است. گزارش تازۀ عفو بین‌الملل امروز سه‌شنبه، (۲۱ اپریل) نشر شد.

کلیر الگار مدیر بخش تحقیقات و پالیسی عفو بین‌الملل می‌گوید: "مجازات مرگ شرم آور و غیرانسانی است و هیچ شواهد معتبری در دست نیست که نشان دهد این مجازات می‌تواند در جلوگیری از جرایم بهتر از زندان باشد."

به گفته خانم الگار: "شماری زیاد از کشورهای جهان این را می‌دانند و این تشویق کننده است که شاهد کاهش در شمار اعدام‌ها در سطح جهان هستیم."

ولی این سازمان که بر حقوق بشر در کشورهای جهان نظارت می‌کند، این را هم گفته است که عدم شفافیت در گزارش‌دهی در مورد اعدام‌ها می‌تواند به این معنا باشد که رقم اصلی اعدام‌ها شاید خیلی بلندتر باشد.

در این گزارش تازۀ عفو بین‌الملل، شمار افراد اعدام شده در چین که بزرگ‌ترین کشور اعدام کننده در جهان است جا داده نشده، زیرا رقم اعدام‌ها در چین مخفی است و گمان می‌رود هر سال به هزاران تن برسد.

آرشیف، ریسمان اعدام
آرشیف، ریسمان اعدام

ایران با حداقل ۲۵۱ مورد اعدام، عربستان سعودی با ۱۸۴ مورد اعدام، عراق با حداقل ۱۰۰ مورد اعدام و مصر با حداقل ۳۲ مورد اعدام، این پنج کشور در صدر لیست کشورهای قرار دارند که مجازات اعدام در آن‌ها سال گذشته اجرا شده بود.

خانم الگار از کشورهای هم یاد کرده که در آن‌ها اعدامه‌ای مخفی صورت می‌گیرد، مانند بلاروس، کشور افریقایی بوتسوانا، ایران و جاپان؛ کشورهای اند که در آن‌ها گاهگاه اعدام‌ها بدون آن که به خانواده‌های محکومان احوال داده شود، مجازات اعدام تطبیق شده‌است. به گفتۀ این مقام، چین، کوریای شمالی و ویتنام اعدام‌ها را کاملاً مخفی نگه‌میدارند.

بر اساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل، روسیه، قزاقستان و تاجکستان از جمله کشورهای اند که به ارج‌گذاری به مهلت قانونی رسمی اعدام‌ها ادامه داده‌اند.

برای اولین بار بعد از سال ۲۰۱۴ هیچ اعدامی در افغانستان صورت نگرفته است.

به اساس گزارش، کاهش ثابت و قابل ملاحظه‌ای در شمار اعدام‌ها در پاکستان هم دیده می‌شود، جایی که در آن برای دومین سال پیهم تنها ۱۴ اعدام صورت گرفته که این سیر نزولی بعد از یک رقم بلند در سال ۲۰۱۵ آغاز شد.

براساس گزارش، رقم اعدام‌ها در عراق در سال ۲۰۱۹ دو چند شده و دلیل عمده‌ای آن اعدام کسانی بوده که به جرم عضویت در گروه تندرو دولت اسلامی معروف به داعش به اعدام محکوم شده بودند.

ایالات متحده یگانه کشور در قارۀ امریکاست که مجازات اعدام را اجرا می‌کند و رقم اعدام شدگان آن سال گذشته برای یازدهمین سال پیهم ۲۲ تن بود. اما به گفتۀ عفو بین‌الملل، تعداد مجازات اعدام و مرگ در ایالات متحده کمتر گزارش شده‌است.

XS
SM
MD
LG