لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۲

وزارت حج و اوقاف در مورد ادای نمازهای پنج‌گانه فتوای شرعی صادر کرد


آرشیف، نماز جماعت در ولایت هرات
آرشیف، نماز جماعت در ولایت هرات

در ادامۀ نگرانی‌ها از گسترش ویروس کرونا در افغانستان و اقدامات دولت به منظور جلوگیری از گسترش این ویروس، وزارت حج و اوقاف افغانستان فتوای را زیر نام "فتوای شرعی" در مورد وقایه از ویروس کرونا و جلوگیری از شیوع آن" صادر کرد.

در بخشی از این فتوا آمده که در ساحات تحت تهدید ویروس کرونا که در قرنطینه به سر می‌برند، مردم باید تا پایان یافتن این وضعیت نمازهای خود را در خانه ادا کنند و از رفتن به مساجد خودداری کنند.

عبدالحکیم منیب، سرپرست وزارت حج و اوقاف افغانستان امروز سه‌شنبه در نشست خبری‌یی در کابل گفت، افرادی که می‌خواهند نمازهای جماعت را در مساجد ادا کنند، باید قواعد صحی را رعایت کنند.

او گفت: "اما کسانی که می‌خواهند حتماً مسجد بیایند و نماز را با جماعت بخوانند، راه‌شان بند نیست. اما توصیۀ ما این است که از امکانات دست داشتۀ خود استفاده کند، مسجد را دوا پاشی کند، وضو‌ اش را در خانۀ خود بگیرد، فاصله را در هنگام خواندن نماز رعایت کند و هم‌چنان ماسک و فاصله را هم رعایت کند."

آرشیف، ادای نماز عید در مقابل زیارت شاه دوشمشیره در شهر کابل.
آرشیف، ادای نماز عید در مقابل زیارت شاه دوشمشیره در شهر کابل.

سرپرست وزارت حج و اوقاف می‌گوید که علما و داکتران با هم همصدا هستند و رعایت توصیه‌های طبی و حفاظت از جان لازمی است.

وی گفت که افراد مسن و بیمار که بیشتر با تهدید ویروس کرونا مواجه هستند، می‌توانند که در جریان ماه رمضان روز نگیرند و دین‌شان را پس از رفع تهدید ویروس کرونا ادا کنند.

در همین حال شماری از شهریان کابل از این اقدام وزارت حج و اوقاف استقبال می‌کنند و می‌گویند که تمام شهروندان باید به این توصیه‌ها عمل کنند.

احمد و شیرشاه رسولی، دو تن از شهریان کابل به رادیوی آزادی می‌گویند:

"ما هم باید گپ‌های علما را در ساحات خود تطبیق کنیم و اگر می‌گویند که نمازهای تان را در خانه بخوانید، باید عمل کنیم و این گپ خوبی است."

"ما هم به عنوان یک شهروند از تمام هموطنان خود می‌خواهیم که توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند. گفته شده که افراد بیمار که به مسجد بروند باعث شیوع این ویروس می‌شوند."

وزارت حج و اوقاف افغانستان پیش از این نیز به منظور جلوگیری از گسترش ویروس کرونا برگزاری مراسم فاتحه‌خوانی در مساجد و فاتحه‌خانه‌ها را ممنوع کرده بود.

XS
SM
MD
LG