لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۲

واقعات مثبت ویروس کرونا در افغانستان به ۱۱۷۶ مورد رسید


آرشیف
آرشیف

وزارت صحت عامه افغانستان از ثبت ۸۴ مورد جدید ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در کشور خبر می‌دهد.

معلومات تازه وزارت صحت عامه افغانستان نشان می‌دهد که در ۲۴ ساعت گذشته در کشور بیشترین واقعات مثبت ویروس کرونا در کابل به ثبت رسیده‌است.

وحید مایار سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه «۰۲ ثور ۱۳۹۹» در نشست خبری در کابل گفت که از این میان ۲۸ واقعه تنها در کابل به ثبت رسیده است.

او گفت: "به اساس آمار، ۲۸ کابل، ۲۲ کندهار، ۴ هلمند، ۵ نیمروز، ۳ هرات، ۲ زابل، ۲ غزنی، ۴ کاپیسا، ۶ ننگرهار، ۳ کنر، یک-یک واقعه مثبت هم در ولایت‌های پروان، بامیان، لغمان، پکتیکا و فراه به ثبت رسیده‌اند. مجموعاً در ۲۴ ساعت گذشته ۸۴ واقعه مثبت کرونا در کشور ثبت شده‌است، با این واقعات مثبت ویروس کرونا در افغانستان به ۱۱۷۶ مورد می‌رسد."

وحید مایار سخنگوی وزارت صحت افغانستان
وحید مایار سخنگوی وزارت صحت افغانستان

او افزود که در این ۲۴ ساعت گذشته ۱۶ تن از بیماران کووید-۱۹ شفایاب شده اند و ۴ تن هم در اثر این بیماری از بین رفته اند که با این شمار جان باخته‌گان به ۴۰ تن می‌رسد.

وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید در مجموع شمار صحت‌یاب شده‌گان به ۱۶۶ تن می‌رسد.

آقای مایار تاکید کرد که دو هفته آینده خطر انتشار ویروس کرونا جدی‌تر است و از مردم خواست تا مسایل وقایوی از این ویروس را رعایت کنند در غیر آن فاجعه بشری رخ خواهد داد.

او افزود که باشنده‌گان کابل به‌موضوعات صحی توجه جدی ندارند و همین سبب شده تا شمار واقعات مثبت ویروس کرونا در این شهر با گذشت هر روز افزایش یابد.

در این اواخر انتقاد‌هایی از موجودیت فساد در سکتور صحت کشور بلند شده و گفته شده که به همین دلیل خدمات صحی به درستی انجام نمی‌شود.

ویسا: ویروس کرونا در افغانستان زمینه 'فساد' را مساعد کرده است

اما آقای مایار می‌گوید ممکن افراد مفسد در این سکتور وجود داشته باشند اما او از رسانه‌ها و مردم خواست تا مفسدان را با اسناد و شواهد به این وزارت معرفی کنند.

در عین حال کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان از خبرنگاران کشور می‌خواهد که در جریان کار شان شکار شایعات در رابطه به ویروس کرونا نشوند.

نجیب شریفی رئیس این کمیته گفت: "معلومات نادرستی که در مورد این ویروس در رسانه‌های اجتماعی وجود دارد چطور می‌توانند با این پدیده خطرناک مجادله کنند. آن اطلاعات نادرست که در مورد ویروس کرونا وجود دارد مهم است که خبرنگاران در دام آن نیفتند."

نجیب شریفی رئیس کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان
نجیب شریفی رئیس کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان

او افزود که نشر اطلاعات نادرست در مورد انتشار ویروس کرونا مردم را نگران کرده و خبرنگاران می‌توانند با ارایه اطلاعات دقیق مردم را از نگرانی‌های بی‌جا در بارۀ این ویروس تهدید کننده نجات دهند.

XS
SM
MD
LG