لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۱

بارش برف اخیر باغداران فاریاب را زیانمند کرده است


تاک انگور در یک باغ در ولایت فاریاب که در اثر سردی هوا یخ زده است
تاک انگور در یک باغ در ولایت فاریاب که در اثر سردی هوا یخ زده است

بارش‌های پی‌هم به ویژه برف باری‌های اخیر باغداران را در فاریاب به شدت زیانمند ساخته است.

شماری از باغداران در ولسوالی قیصار این ولایت که سالانه صدها تن میوه حاصل بر می‌دارند، می‌گویند در سال‌جاری حاصلات انگور‌شان به صفر رسیده است.

فرهادخان یکی از آنان امروز چهارشنبه (سوم ثور) به ادیو آزادی گفت باغ انگور و شفتالو دارد که در آن حدود ۱۵۰۰ درخت مثمر است.

فرهاد گفت سال پیش نزدیک به یک و نیم میلیون افغانی از باغش درآمد داشت اما برف باری‌های پس از فصل، امید حاصل گرفتن از باغ انگورش را از او گرفته است.

او گفت یخ زدن درختان او را زیانمند کرده است: "تقریباً حاصلات صفر شده. مصارفی را که بخاطر بیل کاری و قلبه کاری می‌کنیم آن‌را هم پوره نمی‌کند، بسیار زیان می‌کنم. من شخصاً خودم پانزده صد درخت مثمر دارم، هر سال ۱۵۰ هزار افغانی مصرف می‌شود. اما امسال آن‌را پوره نمی‌کند. موضوع دیگر ما اصلاً احساس نمی‌کنیم که مسئولان حکومتی داشته باشیم و از آنان توقع کمک داشته باشیم."

تاک‌های انگور در یک باغ در ولایت فاریاب که در اثر سردی هوا یخ زده است.
تاک‌های انگور در یک باغ در ولایت فاریاب که در اثر سردی هوا یخ زده است.

محمد عالم حمیدی باغدار زیانمند شده دیگر در قیصار است. او می‌گوید باغ شفتالو و انگور دارد و حالا امیدوار است کم از کم ۲۰ درصد حاصلات را بدست بیاورد.

او افزود: "من در باغ خود انگور و شفتالو دارم امسال آن‌ها را یخ زده. از صد، هشتاد آن را یخ زده و نسبت به سال‌های گذشته حاصلات ما بسیار کم است و به شدت متضرر شدیم."

با این همه مسئولان ریاست زراعت فاریاب می‌پذیرند که حاصلات انگور در قصیار به علت برف باری‌ها به صفر رسیده است.

محمد کبیر فرزام رئیس زراعت و مالداری فاریاب گفت بر علاوه قیصار باغداران در سایر ولسوالی‌های فاریاب نیز زیانمند شده اند.

به گفته وی در سال جاری حاصلات انگور فاریاب به شدت کم خواهد شد.

آقای فرزام هم‌چنان در بارۀ شکایت باغداران از عدم همکاری حکومت گفت که ریاست زراعت سروی را در این مورد آغاز کرده و به زودی لیست آنان را ترتیب داده به مقام‌های کابل می فرستد.

XS
SM
MD
LG