لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۹

نماینده تازه سازمان ملل: تامین حقوق بشر و صلح در افغانستان از اولویت‌های کاری من است


"دیبرا لیونز"​ نماینده تازه سازمان ملل تامین حقوق بشر و صلح در افغانستان
"دیبرا لیونز"​ نماینده تازه سازمان ملل تامین حقوق بشر و صلح در افغانستان

"دیبرا لیونز"​ نماینده تازه سازمان ملل تامین حقوق بشر و صلح در افغانستان را از اولویت‌های کار خود در افغانستان می‌خواند.

او این سخنان را او درحساب توییتر خود نوشته است.

نماینده ویژه سازمان ملل که به تازگی ماموریت خود را در این سمت در افغانستان آغاز کرده است می‌گوید علاقمند کار در این کشور است.

دیبرا لیونز پیش از این به حیث سفیر کانادا در افغانستان نیز کار کرده و اکنون او به حیث نماینده ویژه سازمان ملل به کار خود در این کشور ادامه خواهد داد.

دیبرا کانادایی اصل است و اکنون به علت تهدیدهای ویروس کرونا از آن کشور ماموریت خود را به حیث نماینده ویژه سازمان سازمان ملل برای افغانستان به پیش می‌برد.

خانم لیونز درحساب توییترخود نوشته است که کار دربخش حقوق بشر و صلح در افغانستان از اولویت‌های او است.

لوگوی سازمان ملل متحد
لوگوی سازمان ملل متحد

اما نقش دفتر معاونت سازمان ملل یا یونما در این دوبخش در افغانستان چقدر اثربخش بوده است؟

محب شریف یکی از کارشناسان سیاسی به رادیو آزادی می‌گوید نقش یونما در بخش صلح در افغانستان چنان که انتظار می‌رفت اثرگذار نبوده است.

او می‌افزاید: "دفترسیاسی یونما از آغاز کار تا کنون آنچنان که نیاز بود دربخش صلح نقش سودمند بازی نکرده است. این انتظار از یونما می‌رفت که برای تحقق پروسه صلح افغانستان به سطح جهانی زمینه‌سازی کرده و از این روند حمایت کند، اما بدبختانه که چنین نشد."

یونما درحالی صلح افغانستان را از اولویت خود می‌خواند که به تازه‌گی شماری از رسانه‌های پاکستان به موضوعاتی در پیوند به صلح افغانستان از زبان عمران خان نخست وزیر پاکستان پرداخته اند.

در اعلامیه دفترعمران خان آمده است که، خان با دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در پیوند به صلح افغانستان گفت‌وگوی کرده است.

در این اعلامیه از زبان عمران خان نوشته شده است که پاکستان برای زمینه‌سازی تحقق صلح افغانستان کمک می‌کند و به اهمیت اقدام‌های تاکید کرده که به گفته او سبب آغاز مذاکرات بی‌درنگ بین افغانان می‌شود.

با این همه لعل گل لعل رئیس سازمان حقوق بشر افغانستان با اشاره به توییت نماینده جدید نماینده سازمان ملل برای افغانستان می‌گوید: "دفتر یونما درگذشته نیز کار اثربخشی که مردم انتظار آن را داشتند در افغانستان انجام نداده است. این اداره دست مظلوم را نگرفته است و نقض حقوق بشری که در افغانستان صورت گرفته دفتر سازمان ملل در افغانستان تنها از آن گزارش تهیه و پخش کرده است."

پیش از این تاداماچی یماماتو به حیث نماینده ویژه سازمان ملل برای سه سال در افغانستان کار کرده است.

اکنون با گزینش نماینده جدید این سازمان در افغانستان دیده شود که نقش سازمان ملل در این کشور چه پیمانه اثربخش خواهد بود آنچه با گذر زمان روشن خواهد شد.

XS
SM
MD
LG