لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۳

آیا تخریب مزارع کوکنار سبب کاهش تولید مواد مخدر خواهد شد؟


آرشیف، تخریب مزارع خشخاش در ولایت ننگرهار
آرشیف، تخریب مزارع خشخاش در ولایت ننگرهار

امسال بار دیگر در شماری ولایت‌ها به پیمانه زیاد کوکنار کشت شده است و دهقانان سرگرم برداشتن حاصلات کوکنارشان هستند. هلمند، ننگرهار و نیمروز ولایت‌های اند که همزمان با کشت، تخریب مزارع کوکنار هنوزهم در آنجا ادامه دارد.

اسدالله یادی گاری سخنگوی معینیت مبارزه علیه مواد مخدر وزارت داخله در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید، امسال بار دیگر به پیمانه زیاد کوکنار در ساحات ناامن کشت شده و پولیس مبارزه با مواد مخدر توانسته که این مدت چهارصد و پانزده هکتار زمین را از وجود مزارع کوکنار پاکسازی کند.

آقای یادگاری گفت: "پولیس مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله در سال ۱۳۹۹پلان محو مزارع کوکنار را ترتیب و آماده اجرأ می‌باشد که در سه ولایت، ننگرهار ، هلمند و نیمروز چهارصد و پانزده هکتار زمین را از وجود بته های کوکنار پاکسازی نموده و فعلاً عملیات در ولایت ننگرهار ادامه دارد."

افزایش کشت کوکنار در ولایت کندهار
افزایش کشت کوکنار در ولایت کندهار

دهقانان دلیل کشت کوکنار را توزیع نشدن کشت بدیل، نبود مارکت برای محصولات زراعتی شان و وادار شدن به کشت کوکنار از سوی طالبان عنوان می‌کنند.

میرزا محمد یارمند معین پیشین وزارت داخله به این نظر است که تخریب مزارع کوکنار سبب کاهش تولید مواد مخدر نمی‌شود، زیرا کشت و تولید مواد مخدر ساحات ناامن و خارج از کنترل دولت صورت می‌گیرد و در همانجا دوباره به هیروئین مبدل می‌شود.

میرزا محمد یارمند معین پیشین وزارت داخله افغانستان
میرزا محمد یارمند معین پیشین وزارت داخله افغانستان

یارمند گفت: "عموماً مه فکر نمی‌کنم که در کشت کوکنار کاهش بوجود بیاورد، به دلیل اینکه در ساحات وسیع در هلمند، نیمروز و ننگرهار که از کنترل دولت خارج است، آن‌ها در این ساحات حاصلات انرا می‌گیرند، پروسس می‌کند، به هیروئین تبدیل می‌کنند و از طرف دیگر به شکل سرسام آور پریکرسر های مواد مخدر وارد افغانستان می‌شوند که زمینه تبدیل تریاک به هیروئین و سایر مواد مخدر مساعد می‌کند."

یافته های سیگار یا اداره سرمفتش ایالات متحده برای بازسازی افغانستان نیز نشان می‌دهد که تطبیق نشدن برنامه کشت بدیل و افزایش ناامنی‌ها پروسه محو مزارع کوکنار را به چالش مواجه ساخته که ممکن بار دیگر دهقانان به کشت کوکنار رو بیاورند.

آقای یارمند پیشنهاد می‌کند، اگر به محصولات دهقانان بازاریابی شود و بديل معيشت به آن‌ها داده شود، در سطح کشت کوکنار کاهش چشم‌گیری بوجود می‌آید و از سوی دیگر از زیان بوجود آمده به دهقانان در کشت کوکنار نیز جلوگیری می‌شود.

گزارش: فرید حلیمی

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:49 0:00
لینک مستقیم


XS
SM
MD
LG