لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۹

شورای امنیت: شمار زندانیان آزاد شده طالبان به ۵۵۰ تن رسید


صد تن از زندانیان طالبان که از سوی حکومت افغانستان رها شدند. 09 April 2020
صد تن از زندانیان طالبان که از سوی حکومت افغانستان رها شدند. 09 April 2020

حکومت افغانستان ۵۵۰ نفر از ۱۵۰۰ زندانی گروه طالبان را بر اساس فرمان محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری این کشور آزاد کرده است.

این زندانیان در چند گروه از ۱۸ ولایت افغانستان آزاد شده‌اند. خبر آزادی آن‌ها در صفحات کاربری دفتر شورای امنیت ملی افغانستان در فیسبوک و توییتر منتشر شده است.

بر اساس اعلام این دفتر، این زندانیان با توجه به سن، وضعیت صحی، مدت باقی مانده آن‌ها به عنوان بخشی از تلاش‌های صلح حکومت و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا آزاد شده‌اند.

مطابق فرمان آقای رئیس جمهور غنی، آزادی زندانیان تا رسیدن به شماره ۱۵۰۰ ادامه خواهد یافت. در مقابل، گروه طالبان ۶۰ زندانی حکومت را آزاد کرده که مقام‌های دولتی گفته اند تنها ۱۹ نفر آن‌ها نظامی بوده و بقیه افراد عادی هستند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان در پیامی به رادیو آزادی گفته که همۀ این زندانیان مأموران حکومتی هستند.

خبر تازه زندانیان طالبان در حالی منتشر می‌شود که آقای غنی در پیامی به مناسبت آغاز ماه رمضان از گروه طالبان خواسته که با برقراری آتش‌بس موافقت کند، اما این گروه به این درخواست پاسخ رد داده است.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر
سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر در توییتر نوشته در حالی که جان زندانیان در معرض خطر ویروس کرونا است و از روند صلح و اجرای کامل توافق‌نامه صلح بین این گروه و امریکا جلوگیری می‌شود، برقراری آتش‌بس عاقلانه نیست.

حالا پرسش این است که اختلاف نظر میان دو طرف به چه معناست؟

محب شریف، کارشناس سیاسی به رادیو آزادی گفت: "من فکر می‌کنم طالبان نمی‌خواهند آتش‌بس کنند، بخاطری که جنگ در میدان سیاست برای آن‌ها یک وسیله خوب است. هرگاه طالبان جنگ را رها کنند، نمی‌توانند بازی سیاسی خود را با امریکا و حکومت افغانستان به پیش ببرند."

آقای شریف باور دارد که برای رسیدن به صلح، نیاز است که هر دو طرف جنگ را متوقف کنند و انعطاف‌پذیر باشند.

XS
SM
MD
LG