لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۷

نگرانی‌ها از افزایش ویروس کرونا در ماه رمضان در افغانستان


ادی نماز جمعه در یکی از مساجد کابل.
ادی نماز جمعه در یکی از مساجد کابل.

در ماه رمضان، تعداد نمازگزاران در مسجدها غالباً بیشتر می شود. صدها هزار نفر در سراسر افغانستان برای ادای نماز تراویح و قرآن خوانی به مسجد می روند. اما در رمضان امسال، مردم در افغانستان و برخی دیگر از کشور‌های اسلامی از بهر شیوع ویروس کرونا در قرنطینه هستند.

مقام‌های مذهبی در برخی از کشور‌های اسلامی، مسجد‌ها و مکان‌های مقدس را بسته اند و از مردم خواسته اند که در خانه نماز بخوانند.

در عربستان سعودی، مصر، ترکیه، امارات متحد عربی و چندین کشور دیگر نمازهای جماعت ممنوع شده است.

مقام‌های افغان محتاطانه گام برداشته اند.

وزارت ارشاد، حج و اوقاف افغانستان مردم را از ادای نماز تراویح در مساجد منع نکرده، اما به آنان توصیه کرده که در خانه نماز بخوانند به ویژه کسانیکه بیمار و کهن سال هستند.

فضل محمد حسینی، رئیس نشرات و سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی در این باره گفت: "کسانیکه بر ادای نماز در مسجد اصرار می‌ورزند، باید برخی از شرایطی را که در فتوا آمده رعایت کنند. یکی اینکه آنها باید توصیه‌های وزارت صحت عامه را به هدف جلوگیری از انتشار ویروس کرونا در نظر بگیرند. دوم کسانی که آسیب پذیر هستند مانند افراد کهن سال به مسجد نروند. افرادی که مسجد می‌روند باید در کنار پوشیدن دستکش و ماسک، جای نماز هم با خود داشته باشند. مساجد هم باید ضد عفونی شده باشند."

آقای حسینی در ادامه تأکید ورزید که فاصله میان نمازگزاران در مساجد نیز باید حفظ شود.

آرشیف، ادای نماز جماعت در ولایت خوست
آرشیف، ادای نماز جماعت در ولایت خوست

عبدالحکیم منیب، سرپرست وزارت ارشاد، حج و اوقاف افغانستان هم به روز سه‌شنبه در نشست خبری در کابل گفت، افرادی که می‌خواهند نمازهای جماعت را در مساجد ادا کنند، باید مقررات صحی را مراعات کنند.

شماری از داکتران و عموم مردم نگرانی دارند که احتمال دارد حتی حضور تعداد اندک نمازگزاران در مساجد هم باعث گسترش شیوع ویروس کرونا در شهر‌ها و روستا‌ها شود.

داکتر بشیر احمد پرهر به رادیو آزادی گفت که بهتر است مردم نماز تراویح را درخانه بخوانند.

او گفت: "بزرگ‌ترین خطر ویروس کرونا این است که به آسانی سرایت می کند و به سرعت از یکی به دیگری منتقل می شود. یعنی اگر در یک روستا یک نفر به این ویروس مبتلا شده باشد و خود را قرنطینه نکند، تمام روستا را دچار می سازد. به همین خاطر، توقع کارکنان صحی از مردم این است که از تجمعات خودداری کنند و نماز تراویح را در ماه رمضان در خانه بخوانند تا خود و دیگران را از این بیماری مصون نگهدارند."

کووید-۱۹ بیماری ویروسی است که نشانه‌های مانند تب، سرفۀ خشک و سستی و بی‌حالی را به همراه دارد. تا اکنون درمانِ برای این بیماری که جان بیش از ۱۹۳ هزار تن را در جهان گرفته، وجود ندارد.

وفا سهار باشندۀ ولایت ننگرهار است. او در صحبت با رادیو آزادی از مردم خواست که نماز تراویح را در خانه ادا کنند: "زمانیکه عربستان سعودی آغاز ماه رمضان را اعلام می‌کند، ما به اساس آن روزه می‌گیریم و زمانیکه از عید خبر می‌دهد هم ما عید می‌کنیم. اما زمانیکه عالمان دینی عربستان سعودی می‌گویند که نماز تروایح را در خانه ادا کنید چرا توصیه‌های آنها در نظر گرفته نشود؟"

شفیع احمد زاخیل یک شنوندۀ رادیو آزادی به این باور است که وزارت ارشاد، حج و اوقاف به خاطر به گفتۀ او برخی از افغان‌های تندرو، بر ادای نماز در مساجد ممنوعیت وضع نکرده است.

او در پیامی که گذاشته چنین می‌گوید: " از اینکه مردم از گشت و گذار در شهر‌ها منع شده اند و یا وزارت ارشاد، حج و اوقات توصیه‌های کوچک می‌کند، {گروه‌های تندرو} خرسند نیستند. اگر اعلام کند که نماز تراویح را در مسجد ادا نکنید، در آن صورت، بر آن مُهر کفر خواهند کوبید."

لوله آزمایش ویروس کرونا
لوله آزمایش ویروس کرونا

سازمان صحی جهان می‌گوید که احتمال دارد شیوع ویروس کرونا به ویژه در کشور‌های که وسایل طبی لازم از جمله دستگاه‌های تنفس مصنوعی ندارند و سیستم‌های صحی‌شان با مشکل رو به رو است، مشکل جدی بیافریند.

افغانستان از جملۀ کشور‌های است که نظام صحی‌اش از جنگ طولانی آسیب دیده است.

مسئولان صحی در ولایت‌های مختلف افغانستان از نبود وسایل کافی برای آزمایش ویروس کرونا و همچنین نبود دستگاه‌های تنفس مصنوعی سخن گفته اند.

این دستگاه‌ها برای درمان مبتلایان ویروس که وضعیت صحی‌شان وخیم است، مهم پنداشته می‌شود

به گزارش اسوشیتدپرس، در افغانستان که جمعیتش به بیش از ۳۶ میلیون نفر تخمین زده می‌شود، تنها ۴۰۰ دستگاه تنفس مصنوعی وجود دارد.

به تازگی، بانک جهانی گفت، به هدف مبارزه با ویروس کرونا بیش از ۱۰۰ میلیون دالر با افغانستان کمک کرده. در پی آن، روزنامۀ نیویارک تایمز نوشت که میلیون‌ها دالر به مناطق مختلف افغانستان فرستاده شده. اما در ادامه آمده که ظرفیت مصرف آن وجود ندارد.

به اساس معلومات وزارت صحت عامۀ افغانستان، تا حال بیش از ۱۲۰۰ مورد مثبت ویروس کرونا در این کشور ثبت شده، بیش از ۴۰ تن جان باخته و دست کم ۱۶۰ نفر دیگر هم شفایافته اند.

XS
SM
MD
LG