لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۰

شکایت شهریان کابل، از پایین بودن خدمات انترنت شبکه‌های مخابراتی


وزارت مخابرات
وزارت مخابرات

شماری از شهریان کابل از پایین بودن خدمات انترنت شبکه‌های مخابراتی شکایت دارند.

با افزایش واقعات مثبت ویروس کرونا در افغانستان و تشدید شرایط قرنطین در بیشتر شهرها به ویژه شهر کابل، به نظر می‌رسد که میزان استفاده از خدمات انترنتی هم در بین شهریان کابل بیشتر شده است‌.

شماری از شهریان کابل می‌گویند که آنان در روزهای قرنطین نسبت به روزهای قبل آن از خدمات انترنتی بیشتر استفاده می‌کنند.

به گفته‌ی آنان، کیفیت خدمات انترنتی شبکه‌های مخابراتی در روزهای قرنطین پایین است و آنان با مشکلات زیادی مواجه اند.

حشمت بهزاد و انعام صالحی، دو تن از شهریان کابل به رادیوی آزادی می‌گویند: "مردم از این موضوع همواره شکایت داشتند. این روزها هم به دلیل قرنطین و استفاده بیشتر مردم از انترنت، کیفیت انترنت واقعاً پایین آمده و به درستی نمی‌شود کارها را به پیش برد."

آرشیف
آرشیف

"از زمانی که موضوع قرنطین پیش آمدا، استفاده مردم از انترنت بیشتر شده و این موضوع سبب شده که کیفیت انترنت پایین بیایید و این موضوعی است که مسئولان در وزارت مخابرات و اداره‌ی اترا توجه نکرده اند."

به گفته‌ی آنان، کیفیت پایین شبکه‌های مخابراتی افغانستان همواره مورد انتقاد شهروندان قرار گرفته، اما با وجود شکایت‌های زیاد، اقدام جدی‌یی در راستای بهبود کیفیت خدمات این شبکه‌ها صورت نگرفته است.

اداره‌ی تنظیم خدمات مخابرات یا اترا نیز این مشکل را می‌پذیرد و می‌گوید که شبکه‌های مخابرات بارها به دلیل ارایه‌ی خدمات پایین جریمه شده اند.

آرشیف
آرشیف

سید حارث مهر، رئیس نظارت و کنترل اترا به رادیوی آزادی می‌گوید که مشکل اساسی از فایبر است.

به گفته‌ی وی، در حال حاضر تنها یک فایبر در افغانستان انترنت را ارایه می‌کنند و خدمات این فایبر ماهانه بیش از هزار بار قطع می‌شود "عمده‌ترین موضوع فایبر است که ما هنوز هم با نداشتن یک فایبر معیاری مواجه هستیم. هیچ بدیلی برای فایبر وجود ندارد."

آقای مهر می‌گوید که هیچ راه حل کوتاه مدت برای حل این مشکل وجود ندارد و برای حل اساسی این مشکل باید یک فایبر معایاری ایجاد شود.

این در حالیست که پیش از این نیز پایین بودن کیفیت خدمات شبکه‌های مخابراتی و گران بودن بهای آن سبب انتقاد شهروندان افغانستان شده بود و آنان کمپاینی را زیر نام اترا کجاست راه اندازی کرده بودند.

XS
SM
MD
LG