لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۶

نگرانی مردم و مقام‌های غور از مسدود شدن شاهراه غورهرات


ولایت غور در نقشه عمومی افغانستان
ولایت غور در نقشه عمومی افغانستان

بعد از هشت سال نیروهای امنیتی توانستند زمستان سال گذشته مسیرشاهراه غور‌هرات را که یگانه راه اقتصادی این ولایت است تصرف کنند اما به تازگی دوباره گروه طالبان شاهراه را تصرف کردند.

عبدالحمید ناطقی عضو شورای ولایتی غور می‌گوید که با تصرف این شاهراه دوباره طالبان دست به "آزار و اذیت" مردم می‌زنند. به گفته وی این شاهراه یگانه راه اقتصادی و اکمالاتی نیروهای امنیتی و مردمی از حوزه غرب می‌باشد که با تصرف آن مردم به مشکلات اقتصادی روبه‌رو می‌شوند.

او گفت: "طالبان از این مسیر اخاذی‌های بسیار زیاد می‌کنند، دست به قتل و کشتار افراد می‌زنند و افرادی که مشکوک باشند با خود می‌برند از سوی دیگر بخش تامین اقتصادی مردم غور از همین مسیر می‌شود و این مسیر اکنون به دست طالبان قرار گرفته ما نگرانی داریم."

بربنیاد گفته‌های شماری از فعالان مدنی غور پیش از این، این شاهراه یکی از منابع درآمد طالبان بود.

محمد حسن حکیمی هماهنگ کننده نهاد‌های جامعه مدنی ولایت غور می‌گوید که طالبان حالا از ترس جان‌شان مانع عایدات خود در مسیر شاهراه غور‌هرات گردیده اند.

به گفته او به تازگی این گروه پل عمومی را در منطقه کمنج ولسوالی شهرک این ولایت که شاهراه غور‌هرات را با هم وصل می‌کند تخریب کرده اند که از یکسو باعث مشکلات اقتصادی در غور می‌شود و از سوی دیگر باعث کندی عملیات نیروهای امنینی در این مسیر گردیده است.

او گفت: "طالبان با تخریب پل، مردم عام را به مشکل رو به رو کرده اند مانع رفت و آمد مردم، رشد تجارت و تامین امنیت شده اند ما به شدت نگران هستیم و از دولت می‌خواهیم برای پس‌گیری این مناطق دست به کار شود."

اما محمد عارف عابر سرپرست دفتر سخنگو والی غور در این مورد چنین دیدگاه دارد: "پل تخریب شده واقعیت امر همین است که تخریب کردند از بین بردند فعلاً عبور و مرور ندارد وسایط یک طرف پل کاملاً تخریب شده والی صاحب با مقامات به مسیر سفر داشتند و قرار است عملیات راه اندازی گردد و شاهراه باز شود و به پل نیز رسیدگی می‌شود."

اما گروه طالبان مسلح تخریب این پل را رد می‌کنند.

باران‌های اخیر باعث گردیده که آب دریای هریرود بالا برود و نبود پل در بالای این دریا باعث می‌گردد که نیروهای امنیتی نتوانند میسر شاهراه غور‌هرات را طی عملیات زمینی پاکسازی کنند.

XS
SM
MD
LG