لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۶

'مماتی سالنگ' از سوی محاکم افغانستان به جبران خساره و ۱۶سال زندان محکوم شد


دل آقا مشهور به مماتی سالنگ
دل آقا مشهور به مماتی سالنگ

محاکم افغانستان اعلام کرد که دل آقا مشهور به مماتی سالنگ و یک تن از همکارانش به اتهام تخریب یک پایه برق در مسیر کابل-پروان هر کدام به ۱۶ سال زندان محکوم شدند.

پس از تخریب پیهم پایه‌های برق وارادتی در افغانستان حالا لوی سارنوالی افغانستان از محکوم شدن دل آقا مشهور به مماتی سالنگ که متهم به تخریب یک پایه برق بود، به ۱۶سال حبس خبر می‌دهد.

جمشید رسولی سخنگوی لوی سارنوالی روز چهارشنبه (۱۰ثور) به رادیو آزادی گفت که مماتی سالنگ و یک تن از همکارانش که چندی پیش به اتهام انفجار دادن یک پایه برق در سالنگ بازداشت شده بودند پس از بررسی‌ها از سوی محاکم افغانستان هر یک به ۱۶ -۱۶ سال حبس محکوم شدند.

جمشید رسولی سخنگوی لوی سارنوالی
جمشید رسولی سخنگوی لوی سارنوالی

آقای رسولی افزود: "چندی قبل که دو تن به اتهام تخریب پایه‌های برق مسیر پروان کابل بازداشت شده بودند، تحقیقات همه‌جانبه از سوی سارنوالی در این زمینه صورت گرفت که در نهایت امر این افراد به اتهام سبوتاژ و تخریب تاسیسات زیربنایی از جانب محاکم افغانستان به ۱۶ -۱۶ سال زندان محکوم شدند، در کنار محکومیت‌شان به زندان خساره که به دولت وارد شده مکلف به پرداخت آن خساره هم دانسته شده‌اند."

آقای رسولی می‌گوید که مماتی سالنگ و همکارش هم‌چنان باید ۴۰۸ میلیون و ۶۳۲ هزار و ۸۲۰ افغانی جبران خساره بپردازند.

به گفته آقای رسولی، به اساس تفاهم‌نامه که سال گذشته میان اداره لوی سارنوالی و شرکت برشنا به امضا رسید کسانی‌که تاسیسات این شرکت را تخریب می‌کنند مورد پیگرد قرار می‌گیرند.

آقای رسولی افزود، قضایای مختلف در این راستا به سارنوالی رسیده و تحت بررسی این اداره قرار دارد.

مماتی سالنگ ماه میزان سال گذشته با چند تن از همکارانش یک پایه برق را در سالنگ منفجر کردند که با تخریب آن پایه، کابل و ولایت‌های همجوار آن برای مدت ۱۵روز بی‌برق شدند.

تلاش کردیم تا با وکیل مدافع دل آقا مشهور به مماتی سالنگ در تماس شویم اما موفق نشدیم.

در عین حال شرکت برشنا از این حکم استقبال کرده می‌گوید که مجازات این افراد درس عبرت برای دیگران است تا دست به چنین اعمال نزنند.

وحیدالله توحیدی سخنگوی شرکت برشنا می‌گوید: "ما از این کار استقبال می‌کنیم که این آقا به جزایی اعمالش رسید و همچنان مبلغ از پیش اش گرفته می‌شود تا دوباره در عرصه آوردن روشنایی اگر به برشنا تحویل شود به مصرف برسد و بعد از این هر کسی که چنین خیانت‌ها را مرتکب می‌شوند باید چنین مجازات شوند."

وحیدالله توحیدی سخنگوی شرکت برشنا
وحیدالله توحیدی سخنگوی شرکت برشنا

شماری از باشنده‌گان‌ کابل نیز از این گام محاکم افغانستان ستایش می‌کنند.

محمد وصیم و جواد دو تن از باشنده‌گان‌ کابل گفتند: "بسیار خوش شدیم از دولت که چنین افرادی را که به تاسیسات عام‌المنفعه ضرر می‌رسانند، مجازات می‌کند. شانزده سال خو کم است باید ۳۲سال مجازات می‌شد. کسی که به وطن خیانت می‌کند باید مجازات شود تا دیگران از آن پند بگیرند."

این در حالیست که دو شب پیش نیز یک پایه خط انتقال برق وارداتی ۲۲۰کیلو ولت در منطقه میر بچه کوت در شمال کابل در اثر انفجار تخریب و برق ولایت‌های: کابل، لغمان، ننگرهار، میدان‌وردک، غزنی‌، زابل، لوگر، پکتیا و خوست قطع شد.

XS
SM
MD
LG