لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۸

معرفی شدن وحید عمر و فیروزالدین فیروز به سارنوالی؛ آیا مشرانو جرگه این صلاحیت را دارد؟


مشرانو جرگه افغانستان
مشرانو جرگه افغانستان

معرفی شدن وحید عمر و فیروزالدین فیروز به سارنوالی؛ آیا مشرانو جرگه این صلاحیت را دارد؟

مشرانو جرگه افغانستان وزیر صحت عامه را به ناتوانی در جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و رسیدگی به بیماران کووید- ۱۹ متهم کرده است.

این جرگه همچنین مصرف ۲۷ میلیون افغانی از سوی یک کمیته دولتی برای آگاهی‌دهی باره شیوع ویروس کرونا را سوال‌برانگیز می‌خواند.

زلمی زابلی، رئیس کمیسیون سمع شکایات مشرانو جرگه به رادیو آزادی می‌گوید: "فیروزالدین فیروز وزیر صحت و وحید عمر مشاور ارشد رئیس جمهوری را چند بار برای توضیح این موضوع فراخواند، اما آنها حاضر به پاسخگویی نشدند."

زلمی زابلی، رئیس کمیسیون سمع شکایات مشرانو جرگه
زلمی زابلی، رئیس کمیسیون سمع شکایات مشرانو جرگه

او می‌افزاید:‌"به سه مکتوب مشرانو جرگه اعتنا نکردند. سرانجام، مشرانو جرگه فیصله کرد تا این دو بزرگوار به لوی سارنوالی معرفی شوند که قانون اساسی و اصول پارلمان را زیر پا کرده و به نشست نیامدند."

وحیدالله مایار، سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید وزیر صحت به دلیل شیوع ویروس کرونا در افغانستان به نشست مشرانو جرگه نرفته است.

وحیدالله مایار، سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان
وحیدالله مایار، سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان

آقای مایار افزود: "امروز وزیر صحت عامه را در نشستی خواستند که یک تجمع است. وقتی که وزیر صحت عامه خلاف تجمعات است، اشتراک نکردنش هم یک دلیل علمی و مسلکی دارد."

وحید عمر مشاور روابط عامه و استراتژیک رئیس جمهور در این باره اظهار نظر نکرده، اما پیش از این از مصرف ۲۷ میلیون افغانی برای آگاهی‌دهی درباره شیوع ویروس کرونا در یک نشست ولسی جرگه، دفاع کرده بود.

یک منبع در ارگ ریاست جمهوری که نمی‌خواهد نامش ذکر شود، می‌گوید وزیرصحت عامه برای نرفتن به مشرانو جرگه دلایل منطقی داشت و به همین خاطر وحید عمر نیز به این نشست نرفت.

در همین حال، برخی حقوق‌دانان می‌گویند در مواردی که مقام‌های حکومتی به نشست‌های این مجلس نمی‌روند، مشرانو جرگه صلاحیت معرفی آنان به لوی سارنوالی را ندارد.

سبحان مصباح، معاون اتحادیه حقوق‌دانان می‌گوید وحید عمر مشاور رئیس جمهور است و مکلف نیست به شورای ملی به‌خصوص مشرانو جرگه پاسخگو باشد.

او می‌افزاید: "وحید عمر به هیچ عنوان نباید به نشست مشرانو جرگه برود. عمر از رئیس جمهور نمایندگی می‌کند و مشرانو جرگه رئیس جمهور را برای پاسخگویی خواسته نمی‌تواند."

اما زلمی زابلی رئیس کمیسیون شکایات مشرانو جرگه می‌گوید که براساس قانون اساسی، هر وزیر کابینه مکلف به پاسخگویی به نشست‌های شورای ملی است.

اما او در باره وحید عمر می‌گوید آقای عمر به نشست ولسی جرگه آمد و جواب‌های قناعت‌بخش ارائه نکرد. به گفته آقای زابلی مشرانو جرگه به همین دلیل می‌خواهد که او باید قناعت سناتوران را فراهم کند.

از سوی هم دیدبان شفافیت افغانستان گفته است که نگران مدیریت و نظارت "ضعیف" حکومت و فساد در مصرف پول‌های اختصاص یافته برای مبارزه با کرونا است.

به گفته سید اکرام افضلی رئیس اجرایوی این نهاد، شفافیت بخش مالی افغانستان به خصوص بودجه ملی در سطحی نیست که به نیازهای مردم افغانستان، به خصوص در زمان گسترش بحران کرونا پاسخگو باشد.

XS
SM
MD
LG