لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۵

اتحادیه اروپا از عبدالله خواسته است تا زودتر بحران سیاسی را پایان دهد


عبدالله عبدالله
عبدالله عبدالله

اتحادیه اروپا از عبدالله خواسته است که بحران سیاسی را به‌گونه بی‌درنگ پایان دهد.

این اتحادیه هشدار داده است که ادامه این وضعیت حمایت مالی اتحادیه اروپا را در بخش توسعه و امنیت افغانستان متاثر خواهد کرد.

اما مسعود ترشتوال، سخنگوی 'شورای حراست و ثبات افغانستان' به رادیو آزادی می‌گوید که تلاش‌ها برای کنار آمدن عبدالله عبدالله و غنی از راه میانجی‌گری ادامه دارند.

آقای ترشتوال گفت عبدالله به‌زودی طرح خود را برای حل بحران سیاسی کشور با رئیس جمهورغنی درمیان خواهد گذاشت و این بحران سیاسی به پایان خواهد رسید.

مسعود ترتشتوال سخنگوی 'شورای حراست و ثبات افغانستان'
مسعود ترتشتوال سخنگوی 'شورای حراست و ثبات افغانستان'

او افزود: "خوشبختانه امید نسبت به گذشته بیشتر شده است، هر دو طرف دخیل متعهد به پایان دادن به بن‌بست هستند، در آینده نزدیک با یک برنامه خاص که می‌تواند وضعیت سیاسی فعلی را تغییر دهد. این طرح به کاخ ریاست جمهوری معرفی می‌شود."

اتحادیه اروپا این سخنان را پس از تماس تلفنی نماینده اتحادیه اروپا در افغانستان، سفیران این اتحادیه به‌شمول سفیر ناروی که با آقای عبدالله عبدالله داشته اند، مطرح کرده است.

این اتحادیه پس از این صحبت‌های تلفنی در یک اعلامیه هشدارداده که اگر تنش‌های سیاسی در افغانستان ادامه یابند، آینده و سلامت مردم این کشور در معرض تهدید قرار خواهد داشت.

این هشدارها از سوی اتحادیه اروپا درحالی مطرح شده اند که از دو ماه به‌این‌سو گفت‌وگوها برای حل بحران سیاسی از سوی این اتحادیه و شماری از نمایندگان جامعه جهانی با تیم‌هایی به رهبری عبدالله عبدالله و محمد اشرف غنی ادامه دارند.

اتحادیه اروپا تاکید کرده که به منافع مردم باید اولویت داده شود.

درهمین حال عبدالله عبدالله مدعی رئیس جمهوری درصفحه توییتر خود نوشته است که علاقمند است برای مبارزه با ویروس كرونا بن‌بست سیاسی را حل كند.

آقای عبدالله همچنان برای تحقق صلح بر برقراری آتش‌بس تاکید کرده است.

درهمین حال حزب جمعیت اسلامی که در انتخابات ریاست جمهوری از عبدالله عبدالله، پیشتیبانی کرده است، در بیانیه‌ای این اظهارات اتحادیه اروپا را یک‌جانبه و تکرار سکوت در برابرکودتای انتخاباتی خوانده است.

این حزب اتحادیه اروپا را متهم کرده است که این اتحادیه از یک جناح طرفداری می‌کند.

با این همه، شهزاده مسعود، مشاور حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان که از دیدارهای افراد میانجی با دوطرف آگاه است، به رادیو آزادی می‌گوید: "هنوزهم اختلاف‌های درونی در دسته عبدالله وجود دارند که سبب تاخیر ترتیب این طرح شده اند."

شهزاده مسعود، مشاور حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان
شهزاده مسعود، مشاور حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان

آقای مسعود می‌افزاید: "تیم عبدالله عبدالله هفته گذشته گفت که طرح خود را برای ما می‌سپارد، اما هنوز این کار را نکرده است، از این‌جا معلوم می‌شود که اختلافات درونی گسترده درتیم عبدالله عبدالله، وجود دارد که می‌تواند به وخیم‌تر شدن اوضاع درکشور منجر شود. این طرح باید به‌زودی نهایی شود، طرحی باشد که رضایت همه طرفین درنظر گرفته شده باشد، هرقدر که تأخیر بیاید و افغانستان به عمیق بحران های بیشتر فرو می‌رود، مسئولیت چنین وضعیت بر دوش برخی از همین سیاستمداران خواهند بود."

تلاش کردیم دیدگاه سخنگویان عبدالله عبدالله و اشرف غنی را داشته باشیم؛ اما حاضر نشدند در این باره گفت‌وگو کنند.

پیش از این، دفتر رئیس جمهورغنی گفته بود كه آماده گفتگو درمورد حل بحران سیاسی است و رئیس جمهور وعده کرده است دولتی را تشكیل دهد كه حضور تمامی مردم افغانستان در آن دیده شود .

اما پیشترعبدالله عبدالله نیز گفته است که خواستار پایان حل تنش‌ها از راه گفت‌وگوها است، اما به‌گفته آقای عبدالله رئیس جمهور‌غنی حاضر به گفت‌وگو در این باره نشده است.

XS
SM
MD
LG