لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۳

بی‌تاثیر بودن همه‌گیری ویروس کورنا بالای جنگ جاری در افغانستان


آرشیف
آرشیف

همه‌گیری ویروس کرونا بالای تمام جهان تاثیر ناگواری گذاشته است؛ اما به نظر می‌رسد که شیوع این ویروس بالای جنگ جاری در افغانستان بی‌تاثیر بوده، این جنگ همچنان دوام دارد.

به‌خاطر همه‌گیری ویروس کرونا بسیاری از کار و بار های بزرگ در جهان متوقف شده، میدان‌های هوایی مسدود گردیده، شهرهای مشهور گردشگری به شهر‌های ارواح مبدل شده و در بسیار مناطق جهان میدان‌های داغ جنگ سرد شد.

اما در افغانستان هر چند شیوع ویروس کرونا هزاران تن را مبتلا و جان ده‌ها تن را گرفت، ولی بر شدت جنگ تاثیر نگذاشته است.

تاهنوز هم، روستاهای و شهرها در این کشور شاهد موج از خشونت‌ها اند.

با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان در کنار حکومت افغانستان و ایالات متحده امریکا برخی از سازمان‌های پشتاز مانند سازمان ملل‌متحد، اتحادیه اروپا، ناتو و سازمان همکاری اسلامی از طالبان خواستار آتش‌بس شدند.

آرشیف
آرشیف

اما این گروه تاکنون همه تقاضا برای برقراری صلح را رد کرد.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان به تازه‌گی به رسانه‌های گفته که نخست حکومت افغانستان در برابر موافقت‌نامه میان آنها و امریکا موانع خلق کرد.

او گفت که جانب امریکا هم مواد این توافق‌نامه را تطبیق نکرده است.

به گفته مجاهد، پس تقاضا برای برقراری آتش‌بس و کاهش خشونت بی‌معناست.

هر چند، حکومت افغانستان جزی این موافقت نیست، اما می‌گوید، از جانب آنها همه گام‌های برای تامین صلح و برقراری آتش‌بس برداشته شده است.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور اشرف غنی به رادیو آزادی گفت: "آنچه که برای نشان دادن اراده برای صلح ضروریست، حکومت انجام داده."

دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور اشرف غنی
دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور اشرف غنی

او می‌افزاید: "مردم افغانستان اکنون در برابر یک ویروس کشنده رو به رو اند. همچنین ماه مبارک رمضان دوام دارد. خواست همه جامعه جهانی برقراری آتش‌بس است. حالا طالبان یک طرف اند و حکومت افغانستان و همه جامعه بین‌المللی در جهت دیگر. اکنون کسی که آتش‌بس نمی‌کند و به جنگ دوام می‌دهد، مسئولیت به دوش اوست."

اما طالبان و شمار از فعالان صلح این را نمی‌پذیرند که گویا حکومت افغانستان در این راستا تقصیر ندارد.

شفیع اعظم یک فعال صلح افغان است. او می‌گوید: "موافقت‌نامه که دو ماه پیش میان طالبان و امریکا امضا شد، حمایت بین‌المللی را با خو د داشت."

او گفت: "پس برای حکومت افغانستان لازم بود که در تطبیق این موافقت‌نامه همکاری می‌کرد تا زمینه برای آغاز گفت و گو های بین افغانها ها فراهم می‌شد."

او افزود: "متأسفانه حکومت نه تنها در تطبیق این موافقت‌نامه همکاری نکرد، بلکه در برابر آن موانع هم ایجاد کرد. روی این توافق عملاً کار صورت گرفته و حکومت افغانستان هم همیشه می‌گفت که مسایل مذاکرات با طالبان از سوی زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا، با آن‌ها شریک ساخته می‌شد. پس برای عملی کردن موافقت‌نامه باید اقدام شود. برای رهایی زندانیان هیئت تعیین و رهاشوند تا مذاکرات بین افغانها آغاز شود و یک آتش‌بس دائیمی و صلح برقرار شود."

سمیع یوسفزی خبرنگار افغان است که مقاله‌های او در باره صلح افغانستان در چندین رسانه معتبر بین‌المللی به نشر رسیده است.x=

او امریکا را مسئول بن‌بست در رهایی زندانیان میان حکومت و طالبان می‌داند و می‌گوید، ایالات متحده در ارتباط به نفوذش بالای حکومت افغانستان درست حساب نکرده بود.

به گفته یوسفزی، طالبان هم حق دارند که بر اساسی توافق‌نامه بررهایی زندانیان شان تاکید کنند.

اما او گفت که از جانب دیگر موقف حکومت افغانستان را نیز باید از نظر انداخته نشود که از یک سوی جزی توافق‌نامه نیست و از سوی دیگر در بدل رهایی زندانیان از طالبان کدام امتیاز و تعهدی بدست نمی‌آورد.

او افزود: "حکومت افغانستان هم نمی‌تواند که این تعداد بزرگ زندانیان را بدون این‌که بین آنها و طالبان کدام سند تحریری تعهد شود، رها کند. طالبان همین اکنون هم گفت و گوی مستقیم با حکومت افغانستان را رد کرده اند. با آنهم حکومت برای رهایی زندانیان آمادگی نشان داد. اما در مقابل از طالبان حداقل یک تعهد تحریری می خواهد."

اما او در ادامه می گوید، حکومت می تواند، زندانیان طالبان را که به گفته آنها بسیاری آنها بی گناه بازداشت شده اند، به عنوان حسن نیک رها کند تا بار ملامتی را از خود دور کرده و بر طالبان فشار های اخلاقی را برای برقراری آتش بس افزایش دهد.

اما به گفته یوسفزی تنها رهایی زندانیان مانع برقراری آتش بس نیست. او گفت، طالبان یک گروه جنگی است و بدون دوام جنگ نمی توانند جنگجویان شان را حفظ کنند.

در این حال، غفور احمد جاوید کارشناسی سیاسی افغان هم می گوید ، طالبان از این نگران اند که در صورت آتش بس شاید برخی از جنگجویان آنها از احکام شان سرکشی کنند. او می گوید: "آنها هراس دارند که آنها نتوانند آتش‌بس را رعایت کنند، زیرا در هفته کاهش خشونت شما شاهد بودید که برخی از پایگاه‌های امریکا مورد حمله قرار گرفت که این نشان دهنده سرپیچی تعدادی از جنگجویان آنها را نشان می‌دهد."

آنها در اخیر می‌گویند، در حالیکه دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا به خروج نیروهای امریکا از افغانستان تاکید می‌کند، به رهبران افغان لازم است که به‌طور هوشیارانه و با احتیاط از فُرصت به‌میان آمده صلح خوب استفاده کنند.

زیرا، پس از سال‌ها شرایط به میان آمده صلح و آتش‌بس نمی‌تواند برای همیشه باقی بماند.

XS
SM
MD
LG