لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۱

نگاه گذرا به‌زندگی و کارنامه هنری رشی کپور


 ریشی کپور
ریشی کپور

رشی کپور ستارۀ مشهور سینمای بالیود هند را در افغانستان با فلم‌های بابی؛ امر، اکبر، انتونی؛ لیلا مجنون؛ یی وعده کیا؛ قرض و ده‌ها فلم پربینندۀ دیگر می‌شناسند.

رشی کپور فرزند راج کپور هنرپیشۀ افسانوی سینمای هند به تاریخ چهارم دسمبر سال ۱۹۵۲ میلادی در شهر ممبی در هند به‌دنیا آمد و برای نخستین بار در فلم"میرا نام جوکر" نقش کودکی پدرش راج کپور را بازی کرد و فوراً به حیث یک هنرپیشۀ مستعد روی زبان‌ها افتاد.

رشی کپور در سال ۱۹۷۳میلادی نخستین نقش اول را در برابر دمپل کپادیا در فلم بابی بازی کرد و به ستارۀ جوان سینمای بالیود هند مبدل شد.

ریشی کپور و خانم‌اش نیتو سېنگهـ
ریشی کپور و خانم‌اش نیتو سېنگهـ

رشی کپور در ۵۱ فلم نقش اول را بازی کرد که از آن جمله یازده فلم آن از زمرۀ موفق‌ترین فلم‌های سینمای بالیود هند محسوب می شوند.

وی در فلم"امر، اکبر، انتونی" که قصۀ زندگی سه برادر گمشده را به تصویر می‌کشید که هریک آنها خودرا در خانوادۀ با عقاید مختلف مذهبی مسلمان، هندو و عیسوی یافته اند، نقش برادر مسلمان "اکبر" را بازی کرد.

فلم"امر، اکبر، انتونی" که پیام برادری مذهبی را در خود دارد، یکی از فلم‌های ماندگار در تاریخ سینمای بالیود هند است.

رشی کپور در سالیان آخر دهۀ ۱۹۹۰ میلادی فلم‌هایی را نیز کارگردانی کرد و عمدتاً در نقش‌های کمکی سینمای بالیود و بریتانیا ظاهر شد. وی در سال ۲۰۱۰ میلادی در فلم"دو، دونی، چهار" با همسرش نیتو سینگ نقش بازی کرد و تا اخیر عمر در دنیای هنر هفتم فعال باقی ماند.

رشی کپور هنرپیشه فلم، بابی، لیلا مجنون، "امر، اکبر، انتونی" و ده‌ها فلم ماندگار دیگر سینمای بالیود هند به تاریخ ۳۰ اپریل سال ۲۰۲۰ میلادی به عمر ۶۷ سالگی چشم از جهان پوشید.

XS
SM
MD
LG