لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۴

مقام‌های امریکایی شبکۀ حقانی را مسئول ربوده شدن مارک فریریکس می‌داند


آرشیف
آرشیف

کم و بیش ۳ ماه از پخش گزارش‌ها در مورد گروگان گرفته شدن مارک فریریکس، سرباز پیشین بحری ایالات متحده می‌گذرد.

مقام‌های امریکایی شبکۀ حقانی مرتبط به گروه طالبان را مسئول این آدم ربایی در افغانستان می‌دانند.

بر اساس گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس، چند روز پس از ربوده شدن این قراردادی امریکایی، نیروهای کوماندوی بحری ایالات متحده عملیاتی را در یک روستای افغانستان انجام دادند.

در گزارش آمده که در این عملیات چند عضو مظنون شبکۀ حقانی بازداشت شدند.

به تازگی یک عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان ایالات متحده با اشاره به رها نشدن این شهروند امریکایی، در بارۀ پایبند بودن طالبان به صلح و موافقتنامۀ این گروه با ایالات متحده ابراز شک کرده.

مایکل والتز در گفت‌وگوی با خبرگزاری اسوشیتد پرس که در بیست و هفتم اپریل ثبت شده و به روز پنجشنبه ۳۰ اپریل پخش شد در این مورد گفته است: "من در مورد سخنانی که طالبان در مورد صلح جدی هستند و مطابق موافقتنامه عمل می‌کنند، نگرانی‌های واقعی دارم. تا همین حالا که ما صحبت می‌کنیم آن‌ها یک نیروی کهنه کار پیشین بحری و شهروند امریکا را در زمانی که گفت‌وگو‌های صلح جریان داشت گروگان گرفتند، هنوز نزد خود دارند."

ایالات متحده و طالبان در بیست و نهم فبروری در شهر دوحه، پایتخت قطر موافقتنامۀ آوردن صلح به افغانستان را امضاء کردند.

نماینده ویژه امریکا با گروه طالبان در حال امضا کردن موافقتنامه صلح در دوحه
نماینده ویژه امریکا با گروه طالبان در حال امضا کردن موافقتنامه صلح در دوحه


بر بنیاد این موافقتنامه، طالبان وعده کرده اند که به هیچ گروه تروریستی اجازه نمی‌دهند که از خاک افغانستان علیه منافع ایالات متحده و هم پیمانانش استفاده کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس، هیچ نشانۀ وجود ندارد که فریریکس بخشی از کدام معاملۀ صلح باشد.

در اعلامیه ای که چارلنی کاکورا، خواهر فریریکس به خبرگزاری اسوشیتد پرس فرستاده آمده است: "طالبان برادر من را در ماه جنوری اختطاف کردند. در فبروری ایالات متحده معاملۀ صلح با طالبان را امضاء کرد. برادر من بخشی از این معامله نبود. حالا ما زمینه را برای طالبان و حکومت افغانستان فراهم می‌سازیم تا هزاران زندانی را مبادله کنند.

مایکل والتز عضو کانگرس امریکا که در افغانستان هم خدمت کرده، می‌گوید که سرنوشت فریریکس باید پیش از هر معامله و امتیاز‌دهی دیگر روشن شود.

و می‌افزاید: "تا زمانی که این امریکایی آزاد نشود، هیچ امتیاز‌دهی بیشتر، هیچ معامله و هیچ پیشرفتی صورت نگیرد."

مقام‌های استخباراتی امریکا گفته اند، که مارک فریریکس از سوی شبکۀ حقانی ربوده شده، شبکۀ مرتبط با طالبان.

ادارۀ بارک اوباما، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده در سال ۲۰۱۲ شبکه حقانی را سازمان تروریسی خارجی قلمداد کرده بود، به خاطر روابطش با طالبان و حمله‌هایش بالاری پرسونل نظامی و ملکی ایالات متحده.

هرچند گفته می‌شود شبکه حقانی به خاطر دریافت پول افراد را اختطاف می‌کند و می‌کشد، اما رهبری طالبان گروگان گیری فریریکس را تائید نکرده.

بر اساس گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس، یک منبع طالبان که خواسته است نامش افشا نشود، گفته است، با وصف تماس‌های که برای گرفتن اطلاعات در مورد فریریکس برقرار کرده، هیچ معلوماتی به دست نیاورده.

مقام‌های امریکایی باور دارند که فریریکس ۵۷ ساله برای یک مدت در ولایت خوست که همسرحد با پاکستان است، نگهداری شده.

XS
SM
MD
LG