لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۷

کشت کوکنار در ولایت سرپل افزایش یافته است


آرشیف، کشت کوکنار در یکی از ولایات افغانستان
آرشیف، کشت کوکنار در یکی از ولایات افغانستان

در دومین ماه بهار کشت کوکنار در سراسر ولایت سرپل دیده می‌شود - نه تنها در مناطق تحت کنترول گروه طالبان، بلکه در مناطق تحت کنترول دولت و حتی در حومه شهر سرپل، مرکز ولایت سرپل.

منابع محلی می‌گویند کشت کوکنار امسال در سرپل نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است. دهقانان سرگرم کار در کشتزارهای کوکنار هستند.

رمضان دهقانی در روستای تبر ولسوالی سانچارک سرپل است. او می‌گوید کشت کوکنار ساده و پرحاصل است.

او افزود: "کشت کوکنار بسیار آسان و ساده است. در هر جای بکاری، می‌روید. آب کمتر کار دارد و حاصل زیاد می‌دهد. عاید آن هم بیشتر از دیگر نباتات است."

اگر چه دهقانان عامل اصلی تولید کشت کوکنار هستند، اما بخش عمده‌ای از سود محصول مواد مخدر به جیب قاچاقبران مواد مخدر و گروه‌های مسلح مخالف دولت می‌رود.

در حالی که هم دهقانان، هم قاچاقبران و هم گروه طالبان منتظر رسیدن فصل برداشت محصول مزارع کوکنار هستند، تا حال از راه‌اندازی هیچ نوع کمپاین برای ریشه‌کن کردن کوکنار در سرپل به نظر نمی‌رسد.

مسئولان محلی در این مورد توضیحی نمی‌دهند، اما می‌گویند در تلاش جایگزینی محصولات دیگر با کشت کوکنار هستند.

محمدسلیم رنجبر، رئیس اداره زراعت سرپل به رادیو آزادی گفت که طرحی برای اجرای پروژه‌هایی به منظور ریشه‌کن کردن کشت کوکنار تهیه کرده است. به گفته او، با اجرای این طرح دهقانان از کشت کوکنار دست خواهند کشید.

او گفت: "وقتی ما به دهقان بگوییم کوکنار کشت نکن، باید بدیل آنرا داشته باشیم."

به گفته رئیس اداره زراعت سرپل، این طرح شامل پنج پروژه بزرگ است: "این پیشنهاد ما شامل طرح‌های واضح و مشخص در قسمت بدیل کوکنار چون ترویج نبات زعفران، سردخانه‌های معیاری و اساسی، ذخیره‌ سازی پیاز، تولید سبزیجات، هنگ و احداث حوض‌های آب می‌باشد که ضرورت دهقانان مرکز و ولسوالی‌ها است."

آقای رنجبر می‌گوید این طرح به وزارت زراعت پیشنهاد شده، ولی هنوز مشخص نیست که این طرح به تأیید مقام‌های حکومت مرکزی برسد و بودجه‌ای برای آن پیدا شود. اگر این طرح پاسخ مثبت این مقامات را در پی هم داشته باشد، امسال اجرا نخواهد شد.

XS
SM
MD
LG